Nyheter
SAR må bære ansvaret for eksplosjonen, mener DSB. Foto: KBR / UAS Norway, Anders Martinsen.

SAR anmeldt etter Returkraft-eksplosjonen

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap har politianmeldt selskapet som leverte den eksplosive lasten til Retukraft i fjor sommer.

Før jul konkluderte direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) med at eksplosjonen og den etterfølgende brannen på Returkrafts forbrenningsanlegg i Kristiansand i juni i fjor skyldes innholdet i tanken på bilen til slambehandlingsselskapet SAR.

Potensiell fengselsstraff

Nå har DSB levert en anmeldelse til Agder Politidistrikt for det de mener er brudd på forskrift om landtransport av farlig avfall. Direktoratet mener SAR bærer ansvar for å ikke ha forsikret seg om innholdet i tanken var klassifisert riktig og tillatt for transport.

Returkraft-brannen: – Tankbilen hadde væske tre ganger mer brannfarlig enn tillatt

En granskningsrapport fra konsulentselskapet Gexcon avdekket i fjor høst at deler av innholdet i tankbilen hadde en brennverdi som er tre ganger høyere enn det Returkraft har tillatelse til å motta.

«Tilsynsrapporten konkluderer med at virksomheten har brutt bestemmelser i forskrift 1. april 2009 nr.
384 om landtransport av farlig gods, som inkluderer ADR. Bruddet gjelder bestemmelser i ADR om
klassifisering av farlig gods. SAR AS har unnlatt å klassifisere avfallet som farlig gods. Dette avfallet ble
losset da eksplosjonen skjedde. DSB er av den oppfatning at SAR AS, som avsender av godset, har brutt sin plikt til å sørge for at det farlige godset er klassifisert, jf. ADR 1.4.2.1.1. a). Dersom avfallet hadde
vært klassifisert riktig, skulle transporten ha vært håndtert som en farlig gods transport», skriver DSB i anmeldelsen som Avfallsbransjen.no har fått tilgang til.

Returkraft uten skyld

DSB ber i sin anmeldelse om at saken etterforskes og påtales.

«DSB har ikke funnet sammenlignbare straffesaker som kan angi straffenivået på denne overtredelsen.
Det er imidlertid svært viktig at det gis et signal til bransjen om å alltid forsikre seg om at avfall som har
usikker status, undersøkes grundig og klassifiseres korrekt slik at både transport og annen håndtering kan
foregå på en sikker og trygg måte. En grunnleggende forutsetning for dette er at virksomhetene sørger
for at ansatte som har befatning med farlig gods har tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter som gjør dem i
stand til å utføre oppgavene på en sikker og forsvarlig måte», heter det i anmeldelsen.

Det påpekes fra DSB at brudd på Brann- og eksplosjonsvernloven straffes med fengsel i inntil to år, dersom forholdet er forsettlig eller grovt uaktsomt.

I anmeldelsen fra DSB frikjennes Returkraft for ansvar for eksplosjonen. DSB skriver at feilmerking av lasten gjorde at Returkraft ikke kunne vite at avfallet var eksplosjonsfarlig.

DSB: – SAR brøt regelverket for transport av farlig gods til Returkraft

«En korrekt klassifisering av det farlige avfallet med tilhørende merking av tankbilen mv. ville gitt
Returkraft AS en mulighet til å vurdere risiko. En risikovurdering av lossingen med bakgrunn i kunnskap
om leveransens reelle innhold, ville utelukket mottak av avfallet eller varme arbeider i nærheten. Varme
arbeider nær lossing av brannfarlig væske er forbundet med en akutt og stor risiko, og vil bli vurdert som
grov uaktsom adferd i strid med brann- og eksplosjonsvernlovens aktsomhetsregler. DSB legger til grunn
at hendelsesforløpet viser dette», står det i anmeldelsen.

Skader for 150 millioner

Videre heter det: «Følgelig har SAR AS sin unnlatelse av å følge regelverket, etter DSB sin vurdering, forårsaket betydelig skade på personer og eiendom. To personer ble alvorlig brannskadet. Ytterligere fem personer fikk mindre skader. Hendelsen medførte i tillegg omfattende materielle skader og store økonomiske
omkostninger».

Både de personmessige, materielle og økonomiske skadene er så alvorlige at saken må få strafferettslige konsekvenser, mener DSB.

«Energigjenvinningsanlegget ble først nylig gjenåpnet (10. desember) til delvis drift, men vil etter våre
opplysninger ikke kunne driftes 100% før utgangen av september 2022. Hendelsen har derved medført
betydelige indirekte kostnader knyttet til at avfallet som Returkraft AS normalt mottar har måttet bli
omdirigert over lengre avstander til andre tilsvarende sluttbehandlingsanlegg. De totale økonomiske
kostnadene vil etter de opplysninger vi har, komme på over 150 millioner kroner.
Hendelsen fikk svært alvorlige skadefølger for personer og eiendom, og skadepotensialet var også meget
stort. Spesielt konsekvensene av de konstaterte lovbrudd er relevante i vurderingen av om forholdet bør
politianmeldes», står det i anmeldelsen

Relaterte artikler

Dolly

NTM Trailer & Tipp AS

SPLITTER F2

OP System Norge AS

Sporing og ruteoptimalisering

Mezonic AS

Strategisk rådgivning og kommunikasjon

Storycraft

Reknes® Logistikk

Reknes AS

Atlas avfallscontainer 100L sort

EnviroPac AS
Siste nytt fra Avfallsbransjen.no
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.