Er du en pådriver som ønsker å bidra til utvikling av etatens HMS-kultur og sikre at etatens HMS-mål oppnås?

Vi søker en engasjert kollega, gjerne med solid erfaring i HMS faget, og som kan følge opp etterlevelsen av retningslinjer i samsvar med lov og avtaleverk. Du er strukturert, kan jobbe både selvstendig og i team, og har evne til å håndtere kompleksitet og å bygge gode relasjoner. Du trives med å jobbe målrettet i en travel og utfordrende hverdag.

Som HMS koordinator vil du arbeide i seksjonen HMSK og risiko. Seksjonen har overordnet ansvar for HMS, risikostyring, beredskap, konsesjoner, ytre miljø, kvalitet, informasjonssikkerhet, tilsyn og internkontroll. Det er et tett samarbeid mellom HMSK- og risikoseksjonen og de øvrige tjenesteområdene i etaten.

Renovasjons- og energigjenvinningsetaten skal være en aktør som positivt utfordrer og bidrar til samfunns- og miljøutviklingen gjennom vårt HMSK- og risikoarbeid.

Arbeidsoppgaver

  • Bidra til utvikling av etatens HMS arbeid og -kultur, og sikre at etatens HMS mål oppnås
  • Være rådgiver og støtte mot linjeledelsen og vernetjenesten
  • Utarbeide årlig HMS handlingsplan og gi HMS opplæring og informasjon i samarbeid med øvrige i  seksjonen
  • Delta i vernerunder, relevante utvalg og prosjekter ved behov
  • Innkalle til og delta i årlig kontroll av kjemikalier på våre lokasjoner
  • Ansvar for å overvåke kjemikaliekartoteket inkl. årlig rapportering på tema
  • Overvåke HMS avvik og påse at tiltak identifiseres og at avvikene håndteres
  • Fagansvar for SHA i etaten i samarbeid med øvrige i seksjonen, bidra i prosjekter
  • Bidra i innkjøpsprosesser /anskaffelser som faglig ansvarlig innen HMS
  • Gjennomføre/bistå granskninger etter alvorlige nestenulykker og/eller alvorlige ulykker
  • Gi input til rapporter på trender og viktige problemstillinger knyttet til HMS
  • Sikre etterlevelse av retningslinjer i samsvar med lov og avtaleverk
  • Bistå ved risikoanalyser, avvikshåndtering og interne undersøkelser

Kvalifikasjoner

  • Fullført utdanning fra minimum høgskole. HMS utdanning, enten som koordinator, HMS verneingeniør eller HMS ingeniør
  • Det er ønskelig med minimum 5 års erfaring fra lignende stilling, men kandidater med mindre erfaring samt nyutdannede vil også vurderes
  • Erfaring i å gjennomføre granskninger
  • Erfaring fra overordnet HMS og internkontrollarbeid gjerne i større virksomhet
  • Erfaring fra risikostyring, SHA og avviksoppfølging
  • God kjennskap til lov- og avtaleverk innen eget fagområde
  • Erfaring fra granskning
  • Beherske engelsk skriftlig og muntlig
  • Meget god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk
  • Evne til analytisk og strategisk tenkning og til å se helhet og sammenhenger
  • Generell IKT- kompetanse med forståelse for verktøyenes utnyttelsesmuligheter innenfor de aktuelle tjenesteområder.

    Fordel med:

    Kunnskap om og erfaring med risikoanalyser
    Kjennskap til ISO standard 9001, 14001, 45001
    Erfaring som SHA koordinator
    Kjennskap til system for kjemikaliestyring

Personlige egenskaper

  • Evne til å bygge gode og langvarige relasjoner
  • Nøyaktig og strukturert
  • Positiv, serviceinnstilt og med gode samarbeidsegenskaper
  • Resultatorientert med sterk gjennomføringsevne
  • Initiativrik og løsningsorientert – du setter deg raskt inn i nye problemstillinger og bidrar til effektive måter å utføre arbeidet på.

Vi tilbyr

Vi tilbyr en utfordrende stilling med varierte arbeidsoppgaver, samt gode muligheter for faglig utvikling. Du vil jobbe i et levende faglig miljø, hvor du opparbeider deg etterspurt kompetanse.

Vikariatet vil være i perioden 10.05.2021 til 30.06.2022, med mulighet for en kort forlengelse. Vikariatet vil lønnes i lønnstrinn 40-42 etter Oslo kommunes regulativ, avhengig av erfaring og kompetanse. Dette utgjør for tiden kr 551 400.- til kr 570 900.- pr. år.

Om stillingen
Søknadsfrist: 16. april 2021
Ansettelsestype:
Stillingsbrøk:
Arbeidssted: Oslo
Om selskapet

Oslo Kommune Renovasjons- Og Gjenvinningsetaten

Renovasjons- og gjenvinningsetaten er Oslo kommunes nyeste etat, etablert 1. januar 2020. I Oslo er det obligatorisk å kildesortere og etatens oppdrag er å sikre at alt avfall som blir samlet inn blir materialgjenvunnet, energiutnyttet eller håndtert på en miljøriktig måte. Den nye etaten er underlagt byrådsavdeling for miljø og samferdsel og har 720 medarbeidere som arbeider aktivt for å utvikle og tilby kundevennlige tjenester for å redusere og håndtere avfallet, samt utnytte ressursene på en miljøvennlig og kostnadseffektiv måte. Sammen med byens befolkning vil du som ansatt i etaten gjøre Oslos viktigste jobb. Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Etaten legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Organisasjonsnummer: 923954791
Adresse: Haraldrudveien 20
0581 OSLO
Kontaktinformasjon

Lene Arildsen

Mobiltelefon: 21 80 21 80
Stikkord
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.