Vi søker en engasjert kollega, gjerne med solid erfaring i HMS faget, og som kan følge opp etterlevelsen av retningslinjer i samsvar med lov og avtaleverk. Du er strukturert, kan jobbe både selvstendig og i team, og har evne til å håndtere kompleksitet og å bygge gode relasjoner. Du trives med å jobbe målrettet i en travel og utfordrende hverdag.
Som HMS koordinator vil du arbeide i seksjonen HMSK og risiko. Seksjonen har overordnet ansvar for HMS, risikostyring, beredskap, konsesjoner, ytre miljø, kvalitet, informasjonssikkerhet, tilsyn og internkontroll. Det er et tett samarbeid mellom HMSK- og risikoseksjonen og de øvrige tjenesteområdene i etaten.
Renovasjons- og energigjenvinningsetaten skal være en aktør som positivt utfordrer og bidrar til samfunns- og miljøutviklingen gjennom vårt HMSK- og risikoarbeid.
Arbeidsoppgaver
- Bidra til utvikling av etatens HMS arbeid og -kultur, og sikre at etatens HMS mål oppnås
- Være rådgiver og støtte mot linjeledelsen og vernetjenesten
- Utarbeide årlig HMS handlingsplan og gi HMS opplæring og informasjon i samarbeid med øvrige i seksjonen
- Delta i vernerunder, relevante utvalg og prosjekter ved behov
- Innkalle til og delta i årlig kontroll av kjemikalier på våre lokasjoner
- Ansvar for å overvåke kjemikaliekartoteket inkl. årlig rapportering på tema
- Overvåke HMS avvik og påse at tiltak identifiseres og at avvikene håndteres
- Fagansvar for SHA i etaten i samarbeid med øvrige i seksjonen, bidra i prosjekter
- Bidra i innkjøpsprosesser /anskaffelser som faglig ansvarlig innen HMS
- Gjennomføre/bistå granskninger etter alvorlige nestenulykker og/eller alvorlige ulykker
- Gi input til rapporter på trender og viktige problemstillinger knyttet til HMS
- Sikre etterlevelse av retningslinjer i samsvar med lov og avtaleverk
- Bistå ved risikoanalyser, avvikshåndtering og interne undersøkelser
Kvalifikasjoner
- Fullført utdanning fra minimum høgskole. HMS utdanning, enten som koordinator, HMS verneingeniør eller HMS ingeniør
- Det er ønskelig med minimum 5 års erfaring fra lignende stilling, men kandidater med mindre erfaring samt nyutdannede vil også vurderes
- Erfaring i å gjennomføre granskninger
- Erfaring fra overordnet HMS og internkontrollarbeid gjerne i større virksomhet
- Erfaring fra risikostyring, SHA og avviksoppfølging
- God kjennskap til lov- og avtaleverk innen eget fagområde
- Erfaring fra granskning
- Beherske engelsk skriftlig og muntlig
- Meget god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk
- Evne til analytisk og strategisk tenkning og til å se helhet og sammenhenger
- Generell IKT- kompetanse med forståelse for verktøyenes utnyttelsesmuligheter innenfor de aktuelle tjenesteområder.
Fordel med:
Kunnskap om og erfaring med risikoanalyser
Kjennskap til ISO standard 9001, 14001, 45001
Erfaring som SHA koordinator
Kjennskap til system for kjemikaliestyring
Personlige egenskaper
- Evne til å bygge gode og langvarige relasjoner
- Nøyaktig og strukturert
- Positiv, serviceinnstilt og med gode samarbeidsegenskaper
- Resultatorientert med sterk gjennomføringsevne
- Initiativrik og løsningsorientert – du setter deg raskt inn i nye problemstillinger og bidrar til effektive måter å utføre arbeidet på.
Vi tilbyr
Vi tilbyr en utfordrende stilling med varierte arbeidsoppgaver, samt gode muligheter for faglig utvikling. Du vil jobbe i et levende faglig miljø, hvor du opparbeider deg etterspurt kompetanse.
Vikariatet vil være i perioden 10.05.2021 til 30.06.2022, med mulighet for en kort forlengelse. Vikariatet vil lønnes i lønnstrinn 40-42 etter Oslo kommunes regulativ, avhengig av erfaring og kompetanse. Dette utgjør for tiden kr 551 400.- til kr 570 900.- pr. år.