Nyheter
Kommersiell direktør for Avfallsbransjen.no, Biogassbransjen.no og Cnytt.no, Geir Ole Ørnes. Foto: Terje Johansen

Ny kommersiell direktør: Er «oppe i ringa», som man sier på Oslo Øst!

Selv om Geir Ole Ørnes føler at han litt ufrivillig har fått rollen som den kritiske røsten i selskapet, mener han det er lurt at man tenker seg ekstra nøye om før ideer blir satt ut i live. – Kombinasjonen her tror jeg kan være både sunn og fruktbar, sier Ørnes som er den nye kommersielle direktøren for Avfallsbransjen.no, Biogassbransjen.no og Cnytt.no

Geir Ole Ørnes er en hyggelig fyr. Han har dårlig rygg, men lang lunte. Og faglig kompetanse flere av kundene – og ikke minst regnskapsfører for Small Step Media AS – har latt seg imponere over.

Rekrutteringen tok nesten ett år. I løpet av denne tiden ble ryggoperasjon gjennomført mens ny arbeidsgiver, også med dårlig rygg, fulgte spent med. Kjekt å ha en med relevant erfaring på kontoret.

Ga mersmak

Men hvorfor valgte Ørnes å gi etter for maset til Small Step Media AS i stedet for å bli i mediekjempen Egmont?

– Jeg var med på å bygge opp deler av det som i dag er Egmont sin satsning på fagmediesegmentet, som ligger i selskapet Nordiske Fagmedier AS. Dette var en erfaring som ga mersmak; det å få lov til å være med og forme/bygge opp noe er veldig spennende, sier Ørnes.

Men etter syv år i selskapet begynte mediene han hadde befatning med å bli godt etablerte og jobben opplevdes ikke like utfordrende som tidligere.

Derfor er jeg veldig glad for å få muligheten til å starte på en tilsvarende reise i Small Step Media, sier Ørnes.

Stort potensial

Han erkjenner at han riktignok brukte god tid på å bestemme seg, men det var først og fremst for å kartlegge hvilke potensiale som ligger i selskapet, understreker han.

Med medier som favner noen av de viktigste områdene for samfunnet framover, sier det seg selv at potensialet her er stort. Og kommer til å bli enda større, sier Ørnes.

I forhold til gründerne i Small Step Media er Ørnes en ung spirrevipp å regne. Men han har satt seg i respekt og har stoppet et par prosjekter som nok ikke hadde generert mer enn lærepenger.

Tvinges til å skape en raskere utvikling

Ørnes mener det er store forskjeller mellom å jobbe med gründerselskap og et etablert mediekonsern. 

Det er ikke til å stikke under en stol at det økonomiske fundamentet i et konsern ofte er vesentlig bedre. Dette er ikke nødvendigvis en fordel. Man tvinges til å skape en raskere utvikling i et gründerselskap for å overleve. Det betyr at man må holde et høyt tempo og det er lite tid til hvileskjær.

Samtidig blir resultatene mye mer synlig enn i et stort konsern. Beslutningsveien er også mye kortere her.

Vi kan ta raske avgjørelser uten å ta hensyn til konsernpolicy, forteller Geir Ole Ørnes.

Skal være nyhetsledende

Ørnes har tydelige mål for arbeidet sitt, rettet mot kundene i Small Step Media AS.

– De tre fagnettstedene er jo litt ulike. Derfor blir målsettingene også litt ulike. Men for Avfallsbransjen.no og Biogassbransjen.no er målsettingen todelt:

For det første skal fagnettstedene  være nyhetsledene og bringe dagsferske nyheter som kan støtte beslutninger som tas av markedsaktørene.

Dernest skal de være et digitalt samlingspunkt for hele bransjen, hvor både kjøper av varer og tjenester og tilbydere enkelt kan komme i kontakt med hverandre.

– Vi ønsker å tilby en mulighet for leverandører til å vise fram nye produkter og løsninger på en effektiv måte til potensielle kjøpere. Samtidig som kjøperne kan holde seg oppdatert på hva som finnes av teknologi og nye muligheter, sier Geir Ole Ørnes og understreker betydningen av å stimulere til god kremmervirksomhet.

En trofast leserskare

Ørnes har en tung CV, og har også bygget opp fagmediet Metalsupply.no, der han også var daglig leder. Han har også god oversikt over hva som som kjennetegner kundene i fagmedier:

– Engasjementet i det de holder på med og hvordan de favner om det mediet som skriver om deres bransje. Ofte en veldig trofast leserskare. Jeg har et sterkt inntrykk av at det er gjeldende også her, sier Ørnes.

Ørnes har også jobbet i fagbladet til Norsk Golf og i Allergruppen.

– Er det stor forskjell på annonsørene i de ulike markedene?

– Jeg vil si det er mer likheter enn forskjeller. Det er ofte små aktører med begrensede markedsføringsmidler. Så da gjelder det å få mest mulig igjen for investeringen man gjør, og det er her fagmedier har sin store styrke; man treffer mye lettere blink med markedsføringen sin her enn andre steder. Det skyldes selvsagt at man som fagmedia har en veldig definert målgruppe og man betaler ikke for å nå ut til «uinteressante» mottakere, sier Ørnes.

Holder sjefene i øra

Small Step Media AS er ikke ukjente for å være kreative, og er ikke vanskelige å be om å bli med på nye satsinger. Bare i 2020 etablerte gründerne to nye nettaviser: Biogassbransjen.no og Cnytt.no. I tillegg har selskapet produsert flere nett-TV-sendinger for seg selv og andre, ikke minst Den Store Sirkulærkonferansen:

I juli arrangerte Cnytt, sammen med NCCE og Circular Norway Den Store Sirkulærkonferansen. Foto: Ludvig Gundersen

– Gründerne i Small Step Media AS er kjente for å være kreative, impulsive og i overkant foroverlente, vil du klare å strukturere dem og selskapet?

– Ja det fikk jeg tidlig kjenne på kroppen, flirer Ørnes, og legger til:

– For meg er det et tegn på stort engasjement og det er det viktig å dyrke. Samtidig kan det være lurt å ha en kritisk røst i selskapet, som kan gjøre at man tenker seg ekstra nøye om før ideen blir satt ut i live. Føler at jeg, litt ufrivillig, har fått den rollen. Kombinasjonen her tror jeg kan være både sunn og fruktbar, sier Ørnes litt diplomatisk og mye politisk korrekt.

– Hva er den største utfordringen med å holde slike grundere i øra?

– Det er selvsagt å ikke fjerne engasjementet, for det er avgjørende for å lykkes. Det gjør også at man hele tiden er «oppe i ringa», som man sier på Oslo Øst. Vi skal fortsatt være framoverlente og komme med nye, gode konsepter. Vi skal bare gjøre det på en litt mer strukturert måte, sier Ørnes, før intervjuer og intervjuobjekt  måtte ta en kaffepause for å diskutere innholdet i ovennevnte svar.

Det var «strukturert måte» som måtte utdypes internt, før intervjuet kunne fortsette.

Jobbet tett med journalister

Som kommersiell direktør er det ikke unaturlig at Ørnes er opptatt av salg og mammon.

– Hvordan passer det sammen med å arbeide sammen med journalister – kjente for å være blant de minst kommersielt anlagte man kan treffe på i arbeidslivet?

– Jeg har jobbet tett med journalister og redaktører de siste 15 årene og har etter hvert lært meg hvordan de tenker, sier Ørnes.

Han ser på det å operere med tette skott mellom det redaksjonelle og kommersielle, er utelukkende positivt og helt nødvendig for å oppleves som uavhengig og seriøs.

– Samtidig er det viktig med godt samarbeid i den forstand at vi kan tipse hverandre om saker og prospekter. Og så er det ofte sånn at ulikheter utfyller hverandre, sier Ørnes med et forsiktig spørrende blikk.

Geir Ole Ørnes vil jobbe tett opp mot daglig leder i Small Step Media AS, Torbjørn Leidal (i front), samt resten av redaksjonen. Foto: Terje Johansen

Den største utfordringen

Ørnes har allerede jobbet i Small Step Media AS i drøyt seks uker. Han spøker med at han håper at den største utfordringen for sine kunder i 2022 vil være å få tilgang til ledig markedsføringsplass i på nettsidene.

– Spøk til side; bransjene vi skriver om opplever til stadighet nye rammevilkår og utvikling. Å ikke få tilgang til denne informasjonen tidlig nok, kan by på store utfordringer.

Han drar frem Tine og deres beryktede yoghurt-skje som eksempel.

Beslutningen med å forby plastbestikk ser ut til å ha kommet noe bardust på dem. Dette til tross for at det ble vedtatt av EU for tre år siden. De ville sikkert gjort mye annerledes om de satt på den informasjonen på et tidligere tidspunkt. Og det er her vi i Small Step Media kommer inn med våre medier Avfallsbransjen.no, Biogassbransjen.no og Cnytt.no. Vi vil bringe nyheter om rammevilkårene som vil komme, lenge før de blir vedtatt av norske myndigheter. På den måten bør vi være et helt nødvendig arbeidsverktøy for bransjene vi skriver om, sier Ørnes.

Gleder seg til å ta del i reisen

– Avslutningsvis – hvilke markedsaktører har gjort størst inntrykk på deg så langt?

– Jeg har vært så heldig å få muligheten til å delta på flere konferanser og arrangementer allerede og i så måte rukket å treffe mange aktører. Det som har overrasket meg mest, og som ikke fremkommer i vanlig media, er hvor innovative og fremtidsrettede man er i bransjen.

– Jeg har sett eksempler på nye metoder og ny teknologi i forbindelse med prosjekter som gjør meg optimistisk med tanke på framtiden. Jeg kommer fra et media som er sterkt knyttet mot oljebransjen og har jobbet mye mot leverandørindustrien der. Denne er kjent for å representere det ypperste av norsk teknologi, men mye av det jeg har sett så langt i denne bransjen står ikke tilbake for dette.

– Jeg gleder meg stort til å få ta del i denne reisen vi er i gang med mot det grønne skiftet, avslutter Geir Ole Ørnes i det som er det nest lengste intervjuet i vår to og ett halvt år korte historie.

Og måtte Geir Ole Ørnes holde seg «oppe i ringa», som han sier på Oslo Øst – til glede for både kommersielle aktører og mindre kommersielle journalister.