Nyheter
Zalando starter et fire ukers pilotprosjekt for gjenbrukbar emballasje i Norden. Foto: Zalando SE

Vil satse på emballasje

som kan gjenbrukes

Netthandelaktøren Zalando vil satse på emballasje som kan brukes om igjen. Nå skal 10.000 kunder teste den.

Zalando starter et fire ukers pilotprosjekt for gjenbrukbar emballasje i Norden. 10.000 kunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland vil få bestillingene sine levert i gjenbrukbar emballasje, som enkelt kan brettes og legges i en innleveringspostkasse når den skal returneres.

Avfallsmengden reduseres

Ved å benytte samme emballasje flere ganger, reduseres avfallsmengden, skriver selskapet i en pressemelding. Målet med pilotprosjektet er å undersøke i hvor stor grad gjenbrukbar emballasje kan integreres i selskapets nåværende logistikkprosesser.

Nytt konsept innen e-handel

Gjenbrukbar emballasje er et nytt konsept innen e-handel hvor to miljøproblemer håndteres samtidig: nemlig utslipp av karbondioksid​ og avfall. I motsetning til engangsemballasje holdes gjenbrukbare materialer utenfor avfallsstrømmen og forlenger livssyklusen til det opprinnelige råmaterialet.

Ved å eliminere avfall og redusere produksjonen av emballasje, anslås det at utslipp av karbondioksid kan reduseres med opptil 80 prosent, mener Zalando.

Samarbeider også med H&M

Det er det finske selskapet RePack som har laget den nye emballasjen. RePack har også inngått et samarbeid med Hennes & Mauritz-gruppen.

Zalando varslet tidligere i sommer nye framstøt innen «bærekraftig emballasje». Innpakningen for skjønnhetsprodukter ble endret fra plast til 100 prosent resirkulert papir. Samtidig ble det introdusert nye og tynne emballasjeposer av plast for tekstiler, som er laget av 60 prosent resirkulert materiale.

Mindre bruk av plast

Med disse endringene reduserte netthandelaktøren bruken av ikke-gjenvinnbar plast med rundt 625,6 tonn i 2018. Alle pakker fra Zalando er laget av 100 prosent resirkulert papir, og fraktposer av 80 prosent materiale som er blitt resirkulert av forbrukere.

Hele bransjen må engasjere seg

– Hele e-handelsbransjen må engasjere seg for at konseptet med gjenbrukbar emballasje skal kunne skaleres. Gjenbrukbar emballasje krever standardiserte prosesser og sentraliserte fraktmåter. Et uniformt system hvor kunder kan returnere større emballasjer, for eksempel til butikken, ville gjort prosessen enklere, sier David Hejgaard, kommersiell sjef for Zalando i Norden.

Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!