Nyheter
Roar Hansen, generalsekretær i Norsk forening for farlig avfall, mener at myndighetene må få en slutt på «landeveisrøveriene» og stoppe søppeltyvene. Foto: Hermann Möhring

– Myndighetene må rydde opp i søppeltyveriet

NRK Brennpunkts «Søppelsmuglerne» har gjort inntrykk. – Dette er ingen ny problemstilling, men det gjør jo saken bare verre, mener Roar Hansen, generalsekretær i Norsk forening for farlig avfall.

Gamle biler, fullstappet med elektrisk og elektronisk avfall (såkalt EE-avfall), forsvinner ukentlig fra norske gater for så å dukke opp igjen i afrikanske land. Et solid stykke journalistisk arbeid som setter fingeren på et alvorlig og voksende problem.

Svart millionindustri

Dokumentaren avdekket en skjult millionindustri med søppeltyveri, drapstrusler og store miljøkonsekvenser på den andre siden av jorda. Det er som kjent ulovlig å eksportere farlig avfall fra rike til fattige land uten en avtale mellom begge land, men dokumentaren viser at de som står bak, bryr seg lite om akkurat det.

Flere tusen tonn forsvinner

Så sent som for ei uke siden skrev avfallsbransjen.no om «skremmende dårlig sikring av elektronisk avfall». Hele seks av ti norske elektronikkforhandlere fikk stryk for sikringen av innkassert avfall under et tilsyn, gjennomført av Miljødirektoratet. Hvert år forsvinner mellom 4.000 og 10.000 tonn fra forhandlerleddet.

Miljøsvineri uten grenser

Norsk Gjenvinnings direktør Erik Osmundsen tvitret om «miljøsvineri uten grenser» og spurte rett ut: «Når skal myndighetene følge opp regelverket?»

Hvite varebiler et kjent fenomen

Roar Hansen i Norsk forening for farlig avfall (NFFA) er ikke overrasket over det som har kommet fram i NRK-dokumentaren.

– Dette er ingen ny problemstilling, men det gjør jo saken bare verre. «Hvite varebiler» har vært et begrep i avfallsbransjen i flere år, og da særlig tyveri av batterier som øst-europeiske gjenger står for, forteller generalsekretæren til avfallsbransjen.no.

Slik «sikrer» noen forhandlere elektrisk og elektronisk avfall (EE-avfall), avslørte en tilsynsaksjon. Foto: Kjersti D. Moxness, Miljødirektoratet

Myndighetenes oppgave

– Dette er forhold som politi, toll og Miljødirektoratet alene kan rydde opp i, gjennom en kombinasjon av fysisk grensekontroll og opprydding i uklart regelverk. Det er åpenbart uklart hva som skal betraktes som avfall og hva som fortsatt ansees som et brukbart produkt, mener han.

– Verdikjeden til de kriminelle begynner ved butikkene som selger elektriske og elektroniske artikler. Det er mye farlig avfall i dem. Det er svært viktig at forhandlerne sørger for forsvarlig sikring, understreker Roar Hansen.

Bør omdisponere ressursene

Han lurer også på om det kan være på tide at myndighetene vrir litt på fokuset og omdisponerer ressursene sine. NFFA oppfordrer derfor myndighetene til å bruke større ressurser på å kontrollere og stanse uprofesjonelle aktører som balanserer på grensen av regelverk og moral.

– Vi er for at myndighetene bruker stadig større ressurser på kontroll og tilsyn av norske myndighetsgodkjente, profesjonelle og dokumentert kompetente avfallsaktører, understreker NFFAs generalsekretær.

Etterlyser økt kontroll av uprofesjonelle

– Men Brennpunkt-programmet tyder på at nytteverdien, det vil si miljøgevinsten, av økt kontroll av uprofesjonelle aktører sannsynligvis vil være enda større. Dette selv om miljøkonsekvensene i tilfellet «eksport» av EE-avfall oppstår utenfor Norges grenser, poengterer Roar Hansen.

Ros til ferjeselskapet Fjordline

Han gir ros til ferjeselskapet Fjordline som umiddelbart etter NRK-programmet signaliserte at det ikke lenger vil frakte mistenkelige biler. Det vil sette i gang en granskning av den ulovlige eksporten av EE-avfall for å komme den ulovlige eksporten av EE-avfall til livs.

– Denne type transport er såpass spektakulær at den bør være lett å oppdage, mener Hansen.

Fjordlines ferjer går til Danmark, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand og Langesund, altså de stedene hvor mange av de ulovlige «søppelbilene» tar veien til kontinentet.

Kommersielle partnere