Nyheter
Hensikten med «reThink» er å bedre avfallssorteringen i bedriftsmarkedet slik at avfall i større grad kan gjenvinnes til nye produkter. Foto: Ragn Sells

RagnSells lanserer kundesertifiseringen «reThink»

RagnSells har lansert kundesertifiseringen «reThink» som skal hjelpe bedrifter med kartlegging og effektivisering av sin avfallshåndtering.

Hensikten med «reThink» er å bedre sorteringen i næringslivet slik at avfall i større grad kan gjenvinnes til nye produkter. Et skritt mot sirkulær økonomi, med andre ord. Dessuten er den nye sertifiseringen i tråd med EUs miljømål og FNs bærekraftmål, fremhever RagnSells.

Analyserer avfallsløsningen

Hvert år går Ragn-Sells gjennom avfallsløsningen, sammen med kundene sine. De ønsker å finne ut hva som kan forbedres. I etterkant sendes en rapport og et sertifikat som definerer bedriftens nivå.

Det finnes fire nivåer i reThink. Hvilket nivå en bedrift havner på, bestemmes av en rekke kriterier. For hver bedrift som benytter reThink donerer Ragn-Sells penger til en frivillig organisasjon.

Hjelper til med sorteringen

– Slik hjelper vi kundene med å sortere verdifulle materialer, og minimere avfallsmengdene. Avfallshåndteringen er et viktig område for å redusere den negative miljøpåvirkningen en bedrift etterlater seg, understreker salgsrådgiver Lise Schive Henriksen i Ragn-Sells.

Hun er en av initiativtakerne til sertifikatet.

Digitalt kurs i sirkulær økonomi

Bedriftene, som benytter seg av reThink, vil også få tilbud om et digitalt kurs i sirkulær økonomi, hvor det blant annet snakkes om hvordan bedriften kan jobbe mot FNs bærekraftsmål.

Kan brukes i bærekraft-rapporten

– Kundene våre kan på sin side benytte reThink-sertifikatet i sin egen bærekraftrapport. Det er veldig motiverende for oss i Ragn-Sells å kunne tilby en slik totalløsning, som fremmer et sirkulært samfunn der vi reduserer utvinning av jomfruelige råvarer, forteller Bente Åsen Sørum, direktør for marked og kommunikasjon i Ragn-Sells.

Her kan du få en kjapp innføring i prinsippene til den sirkulære økonomien:

Kommersielle partnere