Nyheter
Per M Karlsson, Batteriretur
– Bare i Sandefjord har vi flere brukte bilbatterier enn det finnes i hele Europa, sier Per M. Karlson i Batteriretur på Avfallsforum i Molde.

– Norge testmarked for retur av elbilbatterier

Med flere Elbilbatterier enn i resten av Europa til sammen, har Norge blitt et test-marked. Batteriretur i Fredrikstad lærer bilprodusentene å demontere og behandle brukte og skadde batterier.

– Det fantes faktisk ikke løsninger for å demontere EL-bilbatteriene, så vi har laget manualer for demontering av bilbatterier, og flere produsenter har tatt kontakt med oss for å tilgang til disse, fortalte Per M. Karlsson i Batteriretur AS i Fredrikstad på Avfallsforum Møre og Romsdal i onsdag.

– Bare i Sandefjord har vi flere brukte bilbatterier enn det finnes i hele Europa. Det sier litt om hvor stort elbil er i Norge. Vi har måtte gå opp mye nytt i gjenvinning og demontering av batterier.

Per M Karlsson, Batteriretur
Per M. Karlsson på Avfallsforum.

Norge verdensledende

– Ingen land i verden har høyere innsamlingsgrad av batterier enn Norge. Anleggene i Sandefjord og på Øra utenfor Fredrikstad sysselsetter totalt 22 årsverk, fortalte Karlsson.  Det norske klimaet gjør det utfordrende for produsentene å få batterier til å fungere skikkelig.

– Det er heller ikke standardiserte batterier for elbiler. Alle har hver sin form – og det kjemiske i batterier er også ulikt. Batteriretur har derfor satt opp samarbeide med flere bilprodusenter, sa Karlsson.

– Vi har ikke laget noe samarbeide med Tesla foreløpig, men håper å ha det på plass i løpet av neste år. Det går Tesla-biler til en verdi av 300-400 millioner kroner på norske veier, så det er viktig med samarbeide om gode returordninger, sa Per M. Karlsson.

Livsfarlig ved feil behandling

– Da en elektrisk Volkswagen i Råde kolliderte, tålte batteriet i bilen selve kollisjonen. Men når redningsbilen litt senere skulle fjerne bilen, begynte batteriet å brenne, fortalte Karlsson.

– At så mange elbilbatterier ligger ute hos bilopphoggere i dag er derfor bekymringsfullt, fordi de færreste bilopphoggere vet hvordan batteriene skal behandles.

Viktig med rett transport

– Mye av energien er igjen når batteriene kommer til oss. Derfor sørger vi også for at transporten går rett til oss. Er batteriet skadet, reiser vi imidlertid ut og henter batteriet, sa Karlsson. Han legger til at Batteriretur har en spesiell tilhenger som føler varme og registrerer utslipp, og at det er den som benyttes når de henter inn brukte og skadde batterier.

I dag selges batterier fra kollisjonskadede biler. Det er direkte farlig om ikke batteriet er sjekket for skade på en profesjonell måte. Batteriretur AS har derfor etablert et samarbeide i Namsos med bilopphoggere, og prøver å få igang et opplæringssystem for håndtering av brukte bilbatterier blant bilopphoggere.

Nytt batteriverksted

Et av landets første batteriverksteder ble åpnet av Batteriretur for noen dager siden. Det ligger i Oslo og er basert på samarbeide med importører av elbiler. Initiativet ble tatt av importører som behøvde reparasjonstjenester.

– Miljøgevinsten ligger i å reparere, i stedet for å kassere og kjøpe nytt. Hvis man skal bytte batteriet ligger kanskje prisen på 200.000 kroner, mens en reparasjon vil koste rundt 25.000 kroner, fortalte Karlsson.

Fremtidsløsninger

Batteriretur AS har laget en egen portal for batteriretur, slik at det skal bli enklere å melde inn og hente råd om behandling. Her ligger det en veileder som forklarer hvordan.

– Vi tar imot noen tusen batterier i året nå, men i fremtiden blir det 50.000 batterier. Da må man ha team som reiser ut og henter, avslutter  Per M. Karlsson i Batteriretur AS.

Kommersielle partnere