Nyheter
Foto: Remiks

Avfallsdøgnet 05.05.20

Velkommen til avfallsbransjen.nos oppsummeringsspalte, hvor vi tar for oss siste nytt fra bransjen det siste døgnet.

Utnyttelsesgraden øker

Tall fra Avfall Norge viser at energiutnyttelsesgraden ved norske anlegg øker. Fra 2018 til 2019 økte graden fra 79 til 81 prosent. Roy Ulvang i Avfall Norge forklarer at dette i hovedsak styres av to faktorer; mengden avfall behandlet i anlegget og mengden energi som blir solgt til eksterne kunder. Mengden avfall et anlegg kan behandle i løpet av ett år avhenger igjen av driftstimer i løpet av året og sammensetningen av avfallet. Energisalget styres i hovedsak av kundens behov, som kan påvirkes av blant annet årstidsvariasjoner, varme vintre og produksjonsstopp.

Krav kan ramme avfallsbransjen

I forrige uke kom Statens Havarikommisjon for Transport med en temarapport kalt «Rammevilkår for bestilling av godstransport på vei». Rapporten gjennomgår fire alvorlige trafikkulykker fra i fjor. En av ulykkene skjedde i Stor-Elvdal, der en brøytebil kolliderte med et utenlandsk vogntog som var på vei til Norrköping med avfall. Havarikommisjonen konkluderer med at det er store forbedringspotensial knyttet til hvordan transportbestiller sørger for at trafikksikkerheten er ivaretatt, fordi ansvaret skyves gjennom flere ledd. – Dette er ulykker som aldri skulle skjedd. Det er prisverdig at Havarikommisjonen setter søkelyset på ansvaret til dem som er årsaken til at disse vogntogene var på veien når ulykkene inntraff. Disse ulykkene danner bakteppet, og illustrerer dessverre mangelen på en helhetlig sikkerhetskultur i deler av næringslivet, sier administrerende direktør Geir A. Mo Norges Lastebileier-Forbund.

Tog erstatter trailer for første gang

Geminor har gjennomført Europas første avfallstransport som kun gjennomføres på skinner, uten assistanse fra lastebiler. – Godkjente jernbanespor går nå inn både på vår tyske og svenske HUB. Dermed er det ikke lenger nødvendig med lastebiltransport i noen ender av transportruten, noe som gjør dette til en milepæl både for oss og for den europeiske avfallsbransjen, forteller Kjetil Vikingstad i Geminor. 23. april kom 110 tonn restavfall på tog i Geminors HUB i Sverige. Det hadde blitt sendt fra Braunsbedra i Tyskland. Vikingstad forteller at et tog bestående av åtte vogner kan laste så mye som 500 tonn avfallsdrivstoff, noe som tilsvarer 16 lastebiler.

Måtte stenge grunnet farlig avfall

Mile gjenvinningsstasjon i Mjøndalen måtte stenge stasjonen mandag ettermiddag fordi de fikk inn farlig avfall, skriver Drammens Tidende. – Vi har rutinemessing evakuert dem som var der og kontaktet politiet, sier Kommunikasjonssjef Marte K. Brændsrud i Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RFD). På daværende tidspunkt visste ikke Brændsrud hva avfallet var, men at det var snakk om eksplosiver. Rundt klokken to mandag ettermiddag var avfallet håndtert og stasjonen åpnet igjen.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!