Nyheter
Nesoddbåten Dronningen ble bygget om i fjor høst. Foto: Ruter

Nesoddbåtene blir helelektriske

På under ett år har tre Oslofjord-båter blitt bygget om fra drift på naturgass til elektrisitet.

Båtene Kongen, Dronningen og Prinsen har blitt konvertert fra flytende naturgass til elektrisitet, slik at aller avganger mellom Aker Brygge og Nesodden vil være utslippsfrie, skriver Ruter i en pressemelding. Dette går rett inn i selskapets mål om å ha utslippsfri kollektivtrafikk i 2028.

– Grønt utstillingsvindu

Ombyggingen av fergene tok under ett år, og Ruter skriver at strømmen de bruker kommer fra et elektrisk ladeanlegg på Aker Brygge med strømkapasitet som tilsvarer en middels stor kommune.

– Nesoddbåtene er blitt et grønt utstillingsvindu for den maritime sektor i Norge. Fartøyene viser vei for kollektivtransporten i Oslo og Viken, som skal bli utslippsfri i 2028, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled, rederiet som kjører båtene fra Aker Brygge.

– Norled har vært en pådriver i bruk av grønn teknologi i dette prosjektet. Vår operatør av Nesoddsambandet har sammen med flere gode samarbeidspartnere bevist at det fins både vilje og kompetanse til å lykkes med å skape innovative og miljøvennlige løsninger. Passasjerene får en enda mer stillegående, utslippsfri og behagelig reise over fjorden med kun elektriske båter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

– Avgjørende bidrag

I hovedstadsregionen står båttransport for omtrent ti prosent av miljøutslippene, og Ruter forteller at de har prioritert elektrifisering av båtene fordi det gir «avgjørende bidrag for å redusere de totale utslippene fra båt, ved at både CO2 og NOx-utslippene kuttes.»

Effektiv lading

Ladestasjonen på Aker Brygge kan fullade båtene på ti minutter. Ombyggingen av de tre båtene foregikk mellom sommer 2019 og første kvartal 2020, hvor alt av gassanlegg, gasstank og gassutstyr ombord ble fjernet og erstattet med en batteripakke på 26 tonn.

– I dette prosjektet er det skrevet et stykke industrihistorie, rett foran Oslo Rådhus. Arkitekt Magne Wiggen har vært løsningsorientert, og sammen med Byantikvaren og Elvia, har de funnet frem til innovative løsninger. Her har Sporveien bygget en ny og usynlig trafostasjon inn i et verneverdig skur på kaia, som kan tilføre strøm til all Ruters båttransport. På denne måten utvikler vi nye klimaløsninger kontinuerlig, forteller Reitan Jenssen.

Fornøyd byråd

I 2019 hadde nesoddbåtene 2,8 millioner reiser. At de nå er blitt helektriske, gleder byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad.

– Det er helt rått at alle nesoddbåtene nå er elektriske! Dette er fantastiske nyheter, ikke bare for de 2,8 millioner passasjerene som reiser hvert år, men for hele Oslo og målet om å bli en nullutslippsby. Her får vi en renere, stillere og bedre by å bo og ferdes i, samtidig som vi kutter utslipp. Nå ser vi frem til at også øybåtene blir elektriske neste år, sier han i pressemeldingen.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!