Nyheter
Foto: Skjermdump

Sosialt nettverk skal videreutvikle kunnskap

Siden oppstarten i mars, har Avfall Norges sosiale nettverk fått rundt 200 brukere. – Åpner for helt andre typer diskusjoner, sier fagrådgiver.

Avfall Norge lanserte i mars det sosiale nettverket Waste.community, hvor de inviterer deres medlemmer til å utveksle meninger, erfaringer og å diskutere for å utvikle bransjen videre.

I en pressemelding skriver Avfall Norge at det sosiale nettverket skal være en kilde til informasjon og kunnskap basert på innspill fra folkene som jobber i bransjen.

Legger til rette for andre typer diskusjoner

«Det er medlemmenes delekultur i praksis overført til en digital flate. Et viktig skille fra andre lignende plattformer er at det er nettopp Avfall Norge som eier denne, og det er Avfall Norge som modererer plattformen og styrer tilgangen,» skriver de.

På spørsmål om hvorfor det er nødvendig med et sosialt nettverk, når det allerede finnes etablerte alternativer som Facebook og LinkedIn, svarer fagrådgiver i Avfall Norge, Håkon Bratland, at det er fordi dette ikke er et offentlig nettverk knyttet til deg som privatperson, men til jobben din.

– Når vi «eier» og styrer tilgang, så legger vi til rette for økt trygghet til å bidra og stille spørsmål. Nettopp det å skille community fra Facebook og LinkedIn gjør at man åpner for helt andre typer diskusjoner og meningsutvekslinger. Vi fasiliterer dette nettverket og er med på å drive diskusjonen framover samtidig som vi også får kunnskap tilbake fra engasjerte medlemmer, skriver han i en mail til Avfallsbransjen.no.

Skal formidle kunnskap

I Waste.community får medlemmene mulighet til å bli med i forskjellige grupper og nettverk, knyttet til felles interesser, som for eksempel avfallsforbrenning eller farlig avfall. I tillegg kan medlemmene opprette egne profiler med informasjon om egen virksomhet, noe som også gir dem muligheten til å lage egne grupper og hendelser.

– Plattformen har endel momenter med seg som er designet rundt innsamling og formidling av kunnskap som vi ønsker å benytte og videreutvikle, sier Bratland.

Rundt 200 brukere

«Gruppene eller nettverkene skal samle mennesker som ønsker å bidra og som ser nytten av disse som man kan bygge på grunnlag av felles interesser. På denne måten kan det bygges nettverk i bransjen, hvor man også løpende kan holde kontakt i tillegg til andre digitale møteplasser og tradisjonelle seminarer,» heter det videre.

Avfall Norge forteller at fagrådgivere og andre ansatte vil være tilstede på plattformen, for å bidra med egne innspill og kunnskap, i tillegg til å dele informasjon og stimulere til nettverksbygging. De vil også bruke Waste.community til å be om innspill til forskjellige høringer og prosjekter.

På siden kan man delta i forskjellige kurs og få læringsressurser om blant annet digitalisering. De opplyser om at de har fått rundt 200 brukere siden lanseringen under Digitaliseringsuka i begynnelsen av mars, og at de håper på stor pågang mot sommer og høst.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!