Frykter ikke nederlandsk karbonfangst: Mer enn nok CO2 til alle
Regjeringen i Nederland gir 20 milliarder kroner i støtte til karbonfangst og lagring fra Rotterdam havn. Bidrar til reduserte kostnader og bedre tjenester, sier Northern Lights.
I helgen ble det kjent at nederlandske myndigheter gir to milliarder euro, nær 20 milliarder kroner, til et prosjekt for fangst og lagring av CO2 fra Rotterdam havn.
LES OGSÅ: Nederland gir 20 milliarder til karbonfangst og lagring
Bak initiativet, som bærer navnet Porthos, står Royal Dutch Shell, ExxonMobile, Air Liquide og Air Products.
Prosjektet innebærer å fange CO2 fra bedriftene ved Rotterdam havn og sende det til lagring i tomme gassbrønner i den nederlandske delen av Nordsjøen. Rotterdam havn er Europas største og karbonlagringsprosjektet vil i første omgang redusere utslippene fra havnen med 10 prosent.
Større enn Langskip
«For at Europa skal nå sine klimamål vil det være behov for betydelig lagringskapasitet. Vi ønsker lagringsaktører som Porthos velkommen. Flere liknende prosjekter er på tegnebrettet i Nederland, Storbritannia og andre land. Konkurranse bidrar til reduserte kostnader og bedre tjenester», skriver direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt Kim Bye Bruun i Northern Lights i en epost til Avfallsbransjen.no.
LES OGSÅ: Mener troen på karbonlagring er overdrevet
Støtten fra den nederlandske staten til Porthos er større enn den samlede støtten som den norske regjeringen har gitt til Langskip-prosjektet. Statens utgifter til Langskip er beregnet til 16,8 milliarder kroner. Det inkluderer fullfinansiering av fangstanlegg på Norcem i Brevik, transportåren til Øygarden og lagringsanlegget i Nordsjøen.
Den nederlandske støtten skal gå til å kompensere bedriftene i Rotterdam for merkostnaden ved å fange og lagre CO2 på sokkelen.
Gassnova er godt kjent med det nederlandske prosjektet og selv om det kan bli en konkurrent til norske Langskip, ser statens forlengede CO2-arm bare med positive øyne på satsingen på den andre siden av Nordsjøen.
–Gassnova ser ikke på CCS-prosjektene i Europa som konkurrenter, snarere tvert imot. Målet med Langskip er å fremskynde utvikling og utbredelse av CCS internasjonalt. Jo flere CCS-prosjekter som realiseres, jo raskere vil kostnadene falle og CCS-teknologen kommersialiseres, sier administrerende direktør Roy Vardheim til Avfallsbransjen.no.
Mer effektivt
Bye Bruun sier Northern Lights lenge har kjent til Porthos-planene, men at det ikke har vært noen direkte dialog med dem. Men det er andre potensielle kunder i Nederland som er i kontakt med Northern Lights.
LES OGSÅ: Planlegger landets største karbonfangstklynge
«Vi arbeider med organisasjoner som Zero Emission Platform, Global CCS Institute og andre for utvikling av felles standarder for transport og lagring av CO2. Vi ser potensiale for utveksling av kunnskap og kapasitet mellom operatører for på den måten å bidra til etablering av et effektivt marked for tjenestene vi tilbyr», skriver Bye Bruun.
Fra Gassnovas side betyr flere karonfangstprosjekter i Europa en ekstra trygghet.
– Vi er kjent med at Norhern Lights samarbeider med andre europeiske lagringsaktører, blant annet ser de på standardisering. Det tar tid å utvikle CO2-lagre, og derfor kan CO2-lagringsaktører også avtale å være back up for hverandre i perioder, sier Vardheim.