Leder
FRA BÆSJ TIL DRIVSTOFF: Det sitter langt inne på Østlandet. Foto: Redaksjonen.

BIOGASS:

Derfor tar det så lang tid på Østlandet

Da Fanden ville at intet skulle skje – da satte han ned den første komité». Piet Hein skrev disse gullkornene for mange år siden om manglende handlekraft.

Kan Oslos politiske ledelse ha tatt en «Piet Hein» hva gjelder manglende sammenheng mellom biogass og bussdrift?

Kretsløpsbasert avfallsbehandling – smak på ordet. Kretsløpsbasert….

Oslo kommune kommuniserte dette sterkt og klart for noen år siden. «Bæsjen din er drivstoff på bussen», fikk innbyggerne i Oslo høre.

Oslo var verdens første hovedstad med nettopp kretsløpsbasert avfallsbehandling og kildesortering hos husstandene. Bæsjen skulle bli til biogass som skulle bli til drivstoff. Et vesentlig poeng da Oslo ble kåret til europeisk miljøhovedstad i 2019.

Så ble det kortslutning i kretsløpet i Oslo.

Som Biogassbransjen.no avslørte i vinter, så går Ruters busser i Oslo tidvis på gammeldags diesel. Biogassbussene skulle erstattes med elektriske busser som måtte bygges om, som ikke hadde nok ladere – og i sommer kunne Aftenposten legge til at avgifter på biodiesel fører til at flere Ruter-busser skal over på diesel.

LES OGSÅ: Oslo og Ruter mangler ladestasjoner

Problemet ligger på Nes

Biogassanlegget på Nes fungerer ikke. Næringskapittel* som de fleste andre kommunale virksomheter praktiserer, benyttes ikke på Nes. Det gjør heller ikke teknologien. Og fordi disse to tingene ikke fungerer, kan heller ikke anleggets potensiale utnyttes. Det gjør at nesten en tredjedel av biogassen som produseres fakles.

Imens driver Ruter busser på diesel, kringliggende kommuner vurderer egne biogassanlegg og publikum driter bokstavelig talt langt i det leverte i potta.

LES OGSÅ: Ruters drivstoff-valg er tatt opp i Stortinget

Løsningen er Stor-Oslo?

Oslos politiske ledelse har vært svært flinke og effektive ved å innføre klimatiltak for publikum og næringsliv i Oslo. Men å fatte vedtak som kunne begrenset kommunenes egne utslipp har ikke gått fult så raskt. Det utredes nå hva som skal skje med kretsløpet i Oslo.

Løsningen er sannsynligvis at Veas overtar Nes, at Romerrikskommunene blir med og at man begynner å praktisere kommunalt eierskap. Til anlegg og ikke minst Ruter.

Men å få dette til krever først utredninger og deretter forhandlinger mellom politiske ledelser som har mye stolthet – og ulike politiske valører. Og derfor tar det tid på Østlandet – laang tid.

LES OGSÅ: Ingen tilbud om biogass i Ruter-anbudet i Oslo sør

* Næringskapittel: Avfallsforskriften kap. 15 (§15-4) pålegger kommunene å føre eget næringsregnskap for alt konkurranseutsatt avfall som mottas fra andre kommuner og næringsavfall fra private aktører, og regnskapet skal være separat fra selvkostvirksomheten.