Nyheter
VINNERNE: (f.v) Fredrik Wangen (TINE), Mathilde Hagen Engebretsen (Backe Vestfold Telemark), Åse Øygarden (BAMA) og Knut Ole Øyen (Nortura)

Rømmebeger og monoplast stakk av med Plastløfteprisene

Grønt Punkt Norge har kåret årets vinnere.

For fjerde gang har Grønt Punkt Norge delt ut Plastløfteprisene. Utdelingen skjedde under Holdbar-messen på Lillestrøm.

Dobbeltnominert til Plastløfteprisene

Fire priser

Prisene gis til bedrifter som har gjort en ekstra innsats for å redusere plastemballasje eller benyttet gjenvunnet plastmateriale.

TINE stakk av med prisen for økt bruk a gjenvunnet plast. Meierigiganten får prisen for sitt rømmebeger som er laget av resirkulert plast fra kjemisk gjenvinning.

Nortura fikk prisen for «Design for gjenvinning». Her var det bruken av monoplast i emballasjen for kjøttkaker som trakk det lengste strået.

Byggselskapet Backe Vestfold Telemark vant prisen for reduksjon av unødvendig plast for kravene de stiller til emballasje på byggeplasser.

Årets Holdbarhetspris tildeles BAMA for å ha utviklet et testsystem i samarbeid med partnere for reduksjon av matsvinn og holdbarhet.

«Holdbarhetsprisen» går til BAMA, som sammen med sine samarbeidspartnere har utviklet et testsystem med fokus på matsvinn og holdbarhet.

Stor oppslutning

– Årets vinnere viser hvordan målrettet arbeid over tid virkelig gir resultater. Det som er ekstra spesielt i år, er at flere av prisvinnerne har gjort tiltak innenfor flere av kategoriene. De har klart å tenke på reduksjon, design for gjenvinning og bruk av resirkulert plast parallelt, sier Sina Maria Lystvet i Grønt Punkt Norge, hun har ledet juryen og fikk æren av å dele ut prisene under Holdbar-messen i Lillestrøm.

Grønt Punkt Norge innførte Plastprisene i 2019 som et ledd i å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær plastøkonomi. 74 bedrifter har til nå forpliktet seg til Plastløftet. Samlet står disse bedriftene for 42 prosent av emballasjeplasten på det norske markedet.

– Plastløftet har fått en enorm oppslutning blant våre medlemmer, noe vi er stolte av. Vi er også veldig stolte av medlemmene våre, som har bidratt til at det har blitt en arena for deling, kunnskapsoverføring og der alle produsenter og konkurrenter spiller på lag med mål om en mer bærekraftig emballasje, sier Sina Maria Lystvet som er fagekspert på materialer og teknologi i Grønt Punkt Norge.

Juryens begrunnelser:

Økt bruk av resirkulert plast

TINE (vinner): Applaus til årets vinner som har forsøkt seg frem med en rekke ulike emballasjer for rømme. De har nå landet et produkt som både er gjenvinnbart og begrenser bruk av jomfruelig plast. Med 50 prosent kjemisk gjenvunnet PP i sine rømmebegre inspirerer de bransjen til økt bruk av resirkulert plast i matemballasje.

Redusert bruk av unødvendig plast

Backe Vestfold Telemark (vinner): Prosjektet til årets vinner har satt kontraktsfestede krav til sine byggeplasser og er et foregangseksempel for hele bransjen. Ved å i tillegg sette krav til leverandører og samarbeidspartnere dyttes hele bransjen i riktig retning.

Design for gjenvinning

Nortura (vinner): Vinneren har jobbet med en imponerende mengde tiltak for å redusere plast, øke bruken av resirkulert plast og designe emballasjen for gjenvinning. De har også valgt monomaterialer, og redusert vekt.

Holdbarhetsprisen

BAMA: Årets vinner, med samarbeidspartnerne, har utviklet et testsystem for valg av riktig emballasjeløsning. Samspillet mellom optimal holdbarhet, minimert matsvinn og redusert plastbruk gir et godt helhetsbilde. Juryen synes det er ekstra positivt at forbrukerforståelsen av dette er vektlagt og håper metodikken spres i hele bransjen.

Emballasjepresser

EnviroPac AS

Tracerco PED+ dosimeter

Holger Hartmann As

Avfallskomprimatorer / Komprimatorer

EnviroPac AS

Tilpassede komprimatorløsninger

Alles Miljø AS

Overflate bunntømt

Alles Miljø AS

Miljøpistolen® NITON XL2 Plus

Holger Hartmann As
Relaterte artikler
Siste nytt fra Avfallsbransjen.no

Målet med gebyrdifferensiering

Marianne Haugland, Samfunnsbedriftene Avfall og ressurs

På tide å gi kundene en gulrot?

Toralf Igesund, Norwaste
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.