Personvern og cookies
Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse. Vi bruker cookies fra blant annet Google Analytics til analyse av trafikken. Disse blir kun lagret i din nettleser om du har godkjent tredjeparts cookies. Du kan velge å ikke bruke cookies, men det vil kunne påvirke brukeropplevelsen.
Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bransjestemmer
Jon Emil Furuseth leder Stena Recyclings batterisatsing

Ønsker ny produsentansvarsordning for høyenergibatterier velkommen

Den norske bilbransjen står overfor et veiskille når det gjelder håndtering av brukte elbilbatterier.

Den norske bilbransjen står overfor et veiskille når det gjelder håndtering av brukte elbilbatterier. Med innføringen av EUs nye batteriforordning blir det nå pliktig medlemskap i et produsentansvarsselskap for høyenergibatterier. Dette initiativet, som Autoretur (B.I.L – bilimportørene) har tatt, er både nødvendig og positivt for å sikre en strukturert, miljøvennlig og kostnadseffektiv returordning.

Uklare regler har skapt usikkerhet

Vi i Stena Recycling mottar stadig henvendelser fra biloppsamlere som har brukte elbilbatterier liggende som har vært utsatt for brann eller kollisjon, og som ikke kan selges. Manglende retningslinjer og uklare ansvarsforhold gjør at batterier hoper seg opp, og usikkerheten rundt håndtering, transport og kostnader skaper frustrasjon i bransjen.

Det er både en sikkerhetsrisiko og en økonomisk byrde for biloppsamlere at farlige EV-batterier blir liggende, og den nye produsentansvarsordningen vil forhåpentligvis gi nødvendige retningslinjer og avklare ansvarsforhold.

En helhetlig løsning for EV-batterier

For å møte de nye kravene og den forventede veksten i returvolumet av elbilbatterier, etableres nå Europas første anlegg for håndtering av brukte elbilbatterier på Ausenfjellet utenfor Oslo.

Dette anlegget vil tilby en helhetlig løsning for diagnostisering, reparasjon, gjenbruk og materialgjenvinning. I prosjektet ligger det også midler fra ENOVA.

En slik tilnærming gjør det mulig å maksimere verdien av hvert enkelt batteri ned til cellenivå. De batteriene som fortsatt har nytteverdi, kan ombrukes i andre sammenhenger, mens de som har nådd slutten av sin levetid (EOL), blir materialgjenvunnet på en mest mulig bærekraftig måte. Med dette på plass, vil bilimportørene ha tilgang til en komplett og kostnadseffektiv løsning for batterihåndtering.

Spesialkompetanse og kapasitet

For å sikre en trygg og effektiv håndtering av elbilbatterier er spesialkompetanse avgjørende.

De siste årene har Stena Recycling investert betydelig i ekspertise innen logistikk og transport av elbilbatterier, ADR-kompetanse for sikker håndtering, dybdekunnskap innen diagnostisering og gjenbruk, samt ekspertise innen kjemi og batteriteknologi. En slik kombinasjon av erfaring og kunnskap er nødvendig for å håndtere de store returvolumene som er forventet i årene fremover.

Samarbeid for en velfungerende returordning

Etableringen av produsentansvarsselskapet «Autoretur Battery Recycling» er et viktig skritt for å sikre at bilbransjen tar ansvar for hele livssyklusen til elbilbatteriene. Det er avgjørende at produsentansvarsselskapet inngår samarbeid med aktører som har nødvendig kapasitet, kompetanse og infrastruktur for å sikre en velfungerende returordning.

Ved å velge partnere som allerede har etablert løsninger for gjenbruk og materialgjenvinning, kan bilbransjen være trygg på at returordningen både blir miljømessig bærekraftig og økonomisk effektiv.

En fremtidsrettet løsning

Om kort tid vil bilimportørene måtte håndtere titusenvis av kasserte elbilbatterier årlig. Norge trenger en solid og velfungerende returordning som sikrer at disse håndteres på en måte som både er økonomisk og miljømessig forsvarlig.

Det er viktig at produsentansvarsselskapet samarbeider med aktører som har nødvendig ekspertise, infrastruktur og erfaring for å møte denne utfordringen. Slik kan bilbransjen sikre at fremtidens returordning blir både effektiv og bærekraftig.

Farlig avfall og elektronisk avfall

EnviroPac AS

Kildesortering innendørs

EnviroPac AS

Drifts- og vedlikeholdstjenester

Cambi ASA

Plastpakking av frukt og grønnsaker

Naturabiomat AS

Avfallsbeholder i plast 1000L med lokk-i-lokk

Alles Miljø AS

Avfallskomprimatorer / Komprimatorer

EnviroPac AS
Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Avfallsbransjen.no

Plast i havet har en verdi – på land

Øistein Aleksandersen, Nofir
Martina Olsen, Nofir

Avfallshåndtering er nøkkelen til en bærekraftig fremtid

Tore Fløan, Ecopro
Geir Tore Leira/Asle Hasselvold, Innherred Renovasjon/Midtre Namdal Renovasjon
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.