Nyheter
Ingen tvil om det: Fremtidens emballasje er grønn – og lett å gjenvinne. Foto: TINE

Dobbel nytelse av lettrømme i papp?

Gjennomtenkt design av emballasje er gull verdt for muligheten til gjenvinning. Flere og flere selskaper er i ferd med å oppdage det, blant annet meierikonsernet TINE.

Design av emballasje har vært i fokus den siste tiden, ikke minst gjennom avfallsbransjens artikler om gjenbruk av plast. Bommes det med designet, går innpakningen til forbrenning, og borte er miljøgevinsten.

Rømme i papp

Flere og flere selskaper får imidlertid øynene opp for viktigheten av gjennomtenkt design når varene skal få en lekker innpakning. Fra mandag av vil for eksempel TINEs lettrømme komme i butikkene i et nytt og mer miljøvennlig pappbeger.

Både KIWI og TINE har tro på at dette er fremtidens emballasje og inviterer det norske folk til å bli med og prøve det nye rømmebegeret, skriver TINE i en pressemelding.

500 tonn mindre plast – hvert år

– Denne innovasjonen kan redusere TINEs plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år. Se for deg at vi fjerner nesten 35 millioner plastposer fra jorda årlig, sier en spent konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland.

Å teste ut det nye begeret på rømme, er et stort og viktig skritt videre i TINEs arbeid mot mer bærekraftig og 100 prosent fornybar emballasje innen 2023. Lykkes meieriet med dette, ser det for seg at alle dagens plastbegre kan bli byttet til papp.

Vil få med seg det norske folk

Ifølge en fersk undersøkelse fra Ipsos er nær tre av fire nordmenn bekymret for innvirkningen som plast har på miljøet. Både myndighetene og forbrukerne etterspør mer miljøvennlig emballasje.

– Vi håper at dette nybrottsarbeidet kan gjøre det enklere for folk å ta riktige miljøvalg i hverdagen. Vi vet at folk er opptatt av at emballasjen skal være funksjonell, men håper at de opplever at den samtidig kan være laget med hensyn til miljøet. Vi ønsker også ris og ros fra folk og tips til hvordan vi kan gjøre det enda bedre, understreker Hovland.

Fra plast til papp på alle meieriprodukter?

Hvis begeret blir tatt godt imot, så er planen å gå fra plast til papp på over 50 millioner begre.

– Lykkes vi ikke, må vi tilbake til tegnebordet. Men vi håper og tror at du i løpet av 2020 vil kunne kjøpe de fleste meieriproduktene i pappbegre. Vi skal gjøre det vi kan for å få folk med oss på reisen, lover Hovland.

Lokket skaper fortsatt problemer, men TINE mener at de er på rett vei med emballasjen for meieriproduktene sine. Foto: TINE

Lokket gir utfordringer

Konsernsjefen legger ikke skjul på at det er noe risiko ved prosjektet. Blant annet har papplokket gitt utfordringer i produksjonen som selskapet fortsatt jobber med å løse.

– Selv om vi opplever utfordringer, ønsker vi å la det norske folk få teste den nye emballasjen. Vi kjører på som planlagt. Selv om dette begeret ikke er den endelige løsningen, er det et stort steg i riktig retning. Den reisen ønsker vi å ta med det norske folk på, avslutter en spent Gunnar Hovland.

40 prosent lavere utslipp – per beger

Pappbegeret og lokket skal resirkuleres i papp og papir, mens oblatet resirkuleres som plast. Det nye begeret vil ikke bare bidra til å redusere plastmengden fra norske husholdninger. Det har også nesten 40 prosent lavere CO2-utslipp per beger, minner TINE om.

LES OGSÅ: Avviser «grønnvasking» av tall for plastemballasje

OG DENNE: Langt unna målsettingen om materialgjenvinning

Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!