Nyheter

Verdens første til flere hundre millioner i Norge

 

-Vi håper det 10.000 kvadratmeter store bygget vil stå klart i 2023, men allerede neste år er målsettingen industriell gjenvinning på Øra med ombygging av eksisterende lokaliteter, sier adm.dir. Fredrik Andresen i Batteriretur AS.

Den sirkulære norgesturneen til Avfallsbransjen.no har tatt oss til Øra utenfor Fredrikstad. På det store industriområdet helt nede langs sjøen ved siden av et fuglereservat finner vi Batteriretur AS. Selskapet eies av batteriaktører i markedet, drives non-profit og har eksistert siden 1993. Men nå skal selskapet endres fra kun batteriinnsamling til å bli industriprodusent.

EL-bilbatterier til lagring av strøm i næringsbygg hos Batteriretur AS
Foto: Torbjørn Leidal

Norske EL-insentiver gir industrisatsing

Statens gavepakke til EL-bileiere i form av diverse avgiftsfritak på kjøp og bruk av EL-bil gir ser nå ut til å resultere i industrisatsing.

Adm.dir. Fredrik Andresen i Batteriretur AS
Foto: Torbjørn Leidal

-Vi er best i verden på salg og bruk av EL-bil i Norge i. Vi er også best i verden på å ta hånd om brukte EL-bilbatterier. Bilprodusentene kommer til oss her i Øra for å lære. Det skal vi nå  ta ett steg videre slik at vi ikke bare skal være best i verden på  kassering og gjenvinning. Vi vil gjenvinne i stor skala i Norge, forteller Fredrik Andresen, adm.dir i Batteriretur.

Har dere penger til dette, da?

Andresens kollega, key account manager Per Magnus Karlsson ser lurt på sjefen som svarer svært unorsk:

– Det norske markedet er lite over tid i verdenssammenheng og finansiering er ikke problem med de samarbeidspartnerne vi snakker med. De har globale ambisjoner og vi håper å kunne eksportere teknologi til Europa, sier Andresen

Han legger til at her gir Statens subsidiering av EL-biler en følge-effekt mange kanskje ikke hadde trodd ville komme – industriell satsing basert på teknologisk kompetanse og erfaring.

LES OGSÅ: Krever strengere regler for elbilretur

Hva vil det koste i penger og ressurser?

– Fabrikken blir på 10.000 kvm eller ti 10 mål. Den vil gi mellom 50 og 150 arbeidsplasser. Satsingen ligger på mellom 150 og 350 millioner kroner. Valg av teknologi avgjør hvor mye vi invester og hvor mange vi ansetter, sier Andresen.

Per Magnus Karlsson i Batteriretur AS
Foto: Torbjørn Leidal

Hva er det med EL-bilmarkedet som tilsier næringsgrunnlag for en så ambisiøs satsing?

– Vi har allerede verdens første fabrikk for demontering av høyenergibatterier i liten skala i Sandefjord, forteller Per Magnus Karlsson.

– Fordi vi forventer store volumer EL-biler på det norske og internasjonale markedet fra 2025 og utover, mener vi at det blir marked for å gjenvinne batterier også i Norge. Husk at allerede nå kasserer vi i Norge mellom 150.000 og 180.000 kjøretøyer hvert år. I fremtiden vil alle ha høy-energibatteri. Noen må ta vare på dette på en forsvarlig måte. Det vil vi i Batteriretur gjøre, legger Fredrik Andresen til.

Hvilke industrielle fordeler har dere for å kunne lykkes med satsingen?

– Vi må berømme bilimportørene i Norge som har stått bak oss hele veien fra starten av. Batteriretur har utviklet metoder for å sikre bilbatteriene. Deretter har bilfabrikkene vært og hentet erfaring og lærdom hos oss som vi igjen har dratt nytte av. Spesielt godt har samarbeidet med Autoretur vært, som tar seg av kasserte kjøretøy. Vi vil fortsette dette samarbeidet, også med bilopphuggerne, sier Andresen.

Karlsson har reist rundt i landet og lært bort, slik at bilopphuggerne nå har fått god kompetanse som stadig forbedres.

Slik ser et EL-bil batteri ut.
Foto: Torbjørn Leidal

Rent praktisk, hva skal dere gjøre i den nye fabrikken?

– Demontere batteriene ned til modulnivå. Så definere gjenvinne eller gjenbruke . Vi tror på at produksjon skal kunne skje i Skandinavia.  De to meget interessante aktørene som vi snakker med om dette ser for seg at Batterireturs rolle er å fortsette å ta inn og sørge for gjenvinning, men også være med å investere og ta større del av verdikjeden. Sluttresultatet blir «black mass» etter at batteriene er gjenvunnet. I motsetning til en svensk aktør man kan lese om i mediene om dagen vil ikke Batteriretur slenge dette på jorder rundt om, men heller sørge for at råvarene går til å lage nye batterier.

– Vi er eid av markedsaktører og representerer seriøse importører og produsenter og derfor er det deres omdømme som ryker om vi gjør feil. Det er helt uaktuelt å gamble med sier Andresen.

Hva har dere å si til stortingsrepresentantene som har begynt å spille ut argumenter mot EL-bilsubsidier slik vi har i dag?

– Insentivene som myndighetene har gitt virker nå helt ut i ny industri. Det betyr at EL-bilinsentivene bør opprettholdes, mener Andresen og Karlsson og legger til at de behøver forutsigbarhet siden de nå posisjonerer seg i forhold til utvikling av ny industri.

Karlsson og Andresen med god utsikt over skjærgården utenfor fabrikken til Batteriretur på Øra
Foto: Torbjørn Leidal

Ingen skjær i sjøen, dere ligger jo svært nær grunna her i skjærgården?

– Vel, alt er betinget av konsesjoner og tillatelser. Får vi det ikke til her, så gjør vi det et annet sted, sier adm.dir. Fredrik Andresen i Batteriretur. Og måten han stikker haka ut på gjør at vi tror han på ordet.

Budskapet når frem til Erna og Stortinget

Når Avfallsbransjens markedssjef Andreassen under intervjuet sender sms fra Hold Norge Rent-konferansen i Oslo og forteller at statsminister Erna Solberg har fått presentasjon av og lovet å lese i Avfallsbransjen.no, kan det tyde på at budskapet fra Øra kan nå beslutningstagere i Oslo. Om beslutningstagere hos Fylkesmann og kommune også leser gjenstår å se. Det er de som skal gi tillatelser til bygging av det som skal bli verdens første fabrikk for gjenvinning av EL-bilbatterier i stor skala.

 

Vil du ha besøk av Avfallsbransjen.no? Ring Torbjørn Leidal mobil 920 64 011

 

Kort om Batteriretur AS

Batteriretur er godkjent returselskap for alle kategorier batterier. De har tre selskaper som er organisert under merkenavnet Batteriretur®. Batteriretur® er organisert for å oppfylle kravene til kasserte batterier i Avfallsforskriften og ble etablert senhøsten 1993. I 2006 utvidet EU «Batteridirektivet» til å gjelde alle kategorier batterier. I 2014 ble Batteriretur Høyenergi AS etablert for å håndtere batteriene fra elektriske kjøretøy og marin sektor.

Batteriretur AS eies av importører og produsenter i batterimarkedet og er et non-profit selskap.

 

 

 

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!