Nyheter
Godstog. Foto: Pixabay

Kreves investeringer for å satse på tog

Togtransport av avfall er i vinden. Tekniska verken mener det kreves langsiktige investeringer for å satse fullt.

Nylig gjennomførte Geminor Europas første avfallstransport på skinner uten assistanse fra lastebiler. Toget gikk fra Geminors avdeling i Tyskland til deres HUB i Sverige, og var mulig fordi de har skinner helt inn på begge anleggene.

– Godkjente jernbanespor går nå inn både på vår tyske og svenske HUB. Dermed er det ikke lenger nødvendig med lastebiltransport i noen ender av transportruten, noe som gjør dette til en milepæl både for oss og for den europeiske avfallsbransjen, sier administrerende direktør i Geminor, Kjetil Vikingstad.

Mangler spor

I tillegg byr togtransport av avfall på returmuligheter av produkter som papir og tømmer. Vikingstad forteller at de årlig har transportkapasitet på opptil 50.000 på jernbane.

I Sverige mottar Tekniska verken returtre fra Norge på tog ved deres anlegg i Katrineholm. De har ikke mulighet til det samme i Linköping, fordi de mangler spor til anlegget der, forklarer Tony Borg, avdelingssjef for anskaffelse av brensel for Tekniska verken.

Vurderer biogass på lastebiler

Vikingstad i Geminor forteller at et tog bestående av åtte vogner kan laste omtrent 500 tonn avfallsdrivstoff, noe som tilsvarer 16 lastebiler.

Tony Borg sier at togtransport generelt påvirker miljøet mindre enn biltransport, og at logistikken for avfallsleveranser på bil fra Norge i dag er basert på returtransport, altså fri lastekapasitet fra Norge til Sverige.

– Vi ser også på løsninger for biltransporten hvor drivstoffet er flytende biogass, sier han.

Må større satsing til

CargoNet, som kjører godstog i Norge og Sverige, opplyser om at de transporterer en god del avfall for ulike kunder i avfallssektoren i dag. Siden det inngår i kombinerte transporter, er det knyttet til bruk av lastebiler i hver ende. De forteller at en del av dette avfallet går til utlandet, som Sverige og Tyskland.

For at større avfallsvolumer skal flyttes fra lastebiler over på tog, mener Tony Borg det trengs langsiktige investeringer hos anleggene hos både avsender og mottaker.

– Det er også en avveining mot biltransport så lenge det er ledig transportkapasitet på veien som bare utnyttes i en retning, sier han.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!