Nyheter
Fredrik Andresen og Per Karlsson i Batteriretur viser hvor de ønsker at den nye fabrikken skal ligge. Foto: Torbjørn Leidal

Kan bli tvunget til å flytte over fjorden

Batteriretur har alternativer til Øra, om Fylkesmannen sier nei til bygging av høyteknologisk fabrikk. – I Sandefjord er det lov å satse og lykkes, sier ordfører.

I februar skrev Avfallsbransjen.no om Batterireturs satsing på en ny, høyteknologisk batterifabrikk på Øra i Fredrikstad. De er godt i gang med planleggingen, men foreløpig vil ikke Fylkesmannen og fylkeskommunen gi tillatelse til bygging, grunnet Øras nærhet til våtmark og naturreservat.

– Fabrikken kommer uansett. Spørsmålet er bare hvor. Det er her vi har etablert oss, med åpning av nytt anlegg i 2018, noen steinkast unna havna. Logistikken her er veldig bra. På Øra er det etablert veldig mye industri innenfor sirkulær økonomi, med blant annet Norsk Gjenvinning, Metallco og Stene Stål. Fredrikstad er sirkulærøkonomiens hovedstad, sier daglig leder i Batteriretur, Fredrik Andresen, til avfallsbransjen.no.

Adm.dir. Fredrik Andresen i Batteriretur AS
Foto: Torbjørn Leidal

Har en plan B

Om Batteriretur får endelig «nei» fra Fylkesmannen til etablering av ny fabrikk på Øra, er det fortsatt uvisst hvor den ender opp. Det eneste som foreløpig er sikkert, er at den blir noe av.

Plan A er å bli værende på Øra, hvor de allerede er etablert, forklarer Andresen.

– Vi jobber selvfølgelig med en plan B, og det har vi gjort lenge. Vi håper og tror på en løsning for plan A. Det er mange som har kontaktet oss for å tilby muligheter, og det tar vi på største alvor, sier han.

På spørsmål om hvor fabrikken kan ende opp hvis Øra ikke lenger er et alternativ, svarer Andresen at de har flere muligheter:

– Det kan bli i Viken, eller det kan bli på andre siden av fjorden her. Det kan også bli at vi tar det utenlands, men det ønsker vi i utgangspunktet ikke, sier han.

Les også: Krever strengere regler for elbil-retur

Ønskes velkommen i Sandefjord

Batteriretur har et kontor i Sandefjord, og Andresen utelukker ikke at det er et av alternativene for ny fabrikk. Ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch (H), forteller at han ikke kjenner til saken, men at de i utgangspunktet er positive til nyetableringer, så lenge de følger lover og regler.

– I Sandefjord er det lov å satse, lykkes og feile, så lenge man gjør det på ordentlig vis. Vi er positive til å tilrettelegge for all næringsaktivitet, sier han.

Gleditsch forteller at det er flere og flere bedrifter som retter seg mot klimavennlige løsninger, og at gründermiljøet i kommunen er stort.

– Det er lov å lykkes og tjene penger her. Det er en grunnleggende holdning som man kanskje ikke ser i alle andre kommuner, sier han.

Kan flytte alt fra Fredrikstad

Andresen forteller at de også har vært inne på tanken om å flytte hele bedriften om fabrikken ikke får plass på Øra.

– Vi kan også bli værende her med eksisterende bedrift, men det er dette med synergi. Vi ønsker ikke å ha for mange lokaliteter. Vi har en avdeling i Sandefjord som også skal utvikles videre, sier han.

I Fredrikstad har bedriften i dag 13 årsverk. Om fabrikken bygges der, kan det bli mellom 60 og 140 nye arbeidsplasser, avhengig av hva slags teknologi de ender opp med å bruke.

Ikke-navngitte partnere

Batteriretur har tidligere vært i media og fortalt om sine samarbeidspartnere, uten å navngi dem. Det vil de heller ikke gjøre nå. Andresen forteller at det er store aktører innen resirkulering, råvareproduksjon og batteriproduksjon.

– Jeg skulle gjerne fortalt om dem, men vi kommer tilbake med en felles erklæring når alt er klart, sier han.

Helt kritisk

Andresen mener det er kritisk å få på plass en slik fabrikk her til lands, siden Norge var tidlig ute med stor satsing på elektriske kjøretøy.

– Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å få dette opp i Norge. Vi må rydde i vår egen bakgård og ta vare på avfallet og stimulere til teknologiutvikling og gjenbruk også. Vi har aktører som vil være med på det, og det er  helt «galematias» å ikke ta tak i det. Det finnes alternativer, men Fredrikstad er vårt foretrukne, sier han.

Han påpeker at det er innsigelser fra Fylkesmannen og Fylkeskommunen som sinker prosjektet. Fredrikstad kommune er veldig positive.

– Denne fabrikken kommer uansett. Miljøkrisen er global, ikke lokal, så det er viktig å få dette på plass. Vi har jobba med dette nesten i fire år, og er nå ett år på overtid. Vi kommer til å ta en beslutning før sommeren, sier han.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!