Forbrenningsavgift – Regjeringen gir gass i feil retning
Forbrenningsanleggene kan ikke gjøre noe med innholdet i avfallet, og er ikke rette adressat for avgiften.
Vi har i to innlegg i Avfallsbransjen.no påpekt at myndighetenes innretning av forbrenningsavgiften og kvotehandelssystemet virker mot sin hensikt, og således vil bidra til økte, ikke reduserte klimagassutslipp i Norge. Til tross for dette, så foreslår Regjeringen å øke forbrenningsavgiften med 85% i Statsbudsjettet for 2024, noe som kun vil øke statens inntekter uten å bidra til reduserte klimagassutslipp.
Samtidig venter en eventuell differensiering av avgifter mellom anlegg som leverer avfallsenergi til industrien med høy grad av energiutnyttelse og anlegg som ikke leverer til industri, på godkjenning hos ESA.
Vi foreslår at Stortinget i sin behandling av budsjettet legger til grunn at avgiften må endres fra å være en avgift PÅ forbrenning av avfall, til å bli en avgift på levering av restavfall til energiutnyttelse. I det ligger at avgiften BÅDE skal stimulere til at avfallet blir bedre sortert fra avfallsbesitter OG til effektiv utnyttelse av avfallsressursene. For å virke stimulerende til bedre sortering må avgiften belastes de som genererer avfallet, fordi det er dem, som gjennom egne valg, kan sikre at plast og andre fossile materialer blir sortert ut fra restavfallet.
Forbrenningsanleggene kan ikke gjøre noe med innholdet i avfallet, og er ikke rette adressat for avgiften. Avgiften må dessuten både omfatte avfall som forbrennes i Norge og avfall som eksporteres til forbrenning i andre land, for å unngå unødvendig lekkasje av energiressurser til våre naboland. Toll- og avgiftsdirektoratet må få i oppgave og finne en effektiv måte å kreve inn avgiften på fra avfallsbesitter.
Samtidig må Stortinget pålegge Regjeringen å finne en løsning som hindrer at de mest energieffektive anleggene straffes med både forbrenningsavgift og klimakvoter. Dette vil gjøre det umulig å utnytte avfallsenergi effektivt til industrien, og dermed i løpet av kort tid ta livet av den industrielle symbiosen på Øra.
Resultatet vil i så fall medføre bli en økning i klimagassutslipp i Fredrikstad på 37 000 tonn, samt fare for nedleggelse av både energigjenvinningsanlegg og industri med tilhørende arbeidsplasser. Løsningen på forbrenningsavgiften og på kvotehandelsproblemet må løses NÅ, både for å hindre økte klimagassutslipp, beholde viktige arbeidsplasser og sikre ressurseffektiv utnyttelse av avfall i Norge!