Bak lukkede dører
Pressen ble kastet på gangen til Avfall Norges høstmøte. Likevel rister bransjen på hodet over manglende politiske gjennomslag.
Overraskelsen var stor da Avfallsbransjen.no sin redaktør ble kastet på gangen under Avfall Norges høstmøte. Vi fikk beskjed om at vi selvsagt kunne snakke med folk i pausene. Den samme beskjeden skal vår kollega i Kretsløpet har fått.
Snakke om hva? Når vi ikke før høre hva som blir sagt?
Åpenhet
I god tid i forveien hadde vi høflig spurt om – skriftlig og på telefon – om å få delta og skrive fra Høstmøte. Vi ønsker å bygge kompetanse og bli flinkere til å skrive om de avfallsfaglige sakene. Å delta og rapportere fra møter er derfor viktig. Vår dekning av høstmøte til Avfallsforum Møre og Romsdal er er eksempel på dette.
Vi hadde sågar planlagt å lage ukens Helpdesk fra Høstmøte. Men, overraskende ble vi hevet på dør.
Derfor gikk vi – og tok også kameraene med oss. Tema for Helpdesk i morgen blir pressefrihet og åpenhet i avfallssektoren.
På møteagendaen til Avfall Norges Høstmøte står:
«Presentasjon av nytt styre»
«Næringspolitikk for bransjen i en ny, politisk hverdag»
«0-visjoner for branner»
«Satsingsområder for prosjektportefølje fremover»
«Møteplasser «post korona»
Dette er temaer med stor interesse for hele bransjen. Også de som er forhindret fra å delta på møtet i Oslo, på grunn av koronarestriksjoner eller lang reisevei. Disse går nå glipp av en objektiv, redaksjonell dekning av høstmøtet.
Vises du ikke – finnes du ikke
Avfallsbransjen.no kan selvsagt ikke vite hva som sies bak de lukkede dører. Men det fremstår, mildt sagt, underlig at noen av programpunktene under høstmøtet er av en karakter som bør holdes hemmelig for offentligheten.
Det finnes to typer rom. De private og de offentlige. De siste tiårene er grensene kraftig forskjøvet. Sosiale medier har, på godt og vondt, visket ut skillet mellom rommene. Opplysninger som for bare noen år siden ble ansett som høyst privat, er i dag en selvfølge å legge ut på Facebook og Instagram.
Slik er det også i næringsliv, organisasjonsliv og politikk. På Finn.no er det i skrivende stund over 4.000 ledige stillinger der stillingsbeskrivelsen inkluderer ansvar for sosiale medier. Der bedrifter og organisasjoner for få år siden måtte kjempe om den begrensede plassen i papiravisen, er plassen i dag uendelig. Utfordringen er at du drukner i informasjonsmengden. Begreper som SoMe og SEO var helt ukjent for ti år siden. I dag er det virksomhetskritisk for enhver bedrift eller organisasjon som ønsker å bli tatt på alvor.
Det har gitt grobunn for en enorm vekst av pr-rådgivere, content marketing og mediekonsulenter.
Et gjennomsnittlig IKS i avfallssektoren har en dobbelt så stor kommunikasjonsavdeling som hva Kretsløpet og Avfallsbransjen.no har antall journalister til sammen. Det bør være litt til ettertanke også for de næringspolitiske foreningene.
Åpenhet gir gjennomslag
Erkjennelsen er likevel at omtale i redaktørstyrte medier gir langt større gjennomslag enn om bedriften eller organisasjonen selv publiserer det de er opptatt av. Mediekonsulenter og pr-rådgivere tjener enormt med penger på å rådgi bedrifter og organisasjoner om akkurat dette.
Gjennomgangstonen vi møter i samtaler med bransjeaktører er at avfallssektoren er alt for dårlig til å få frem argumentene sine og markedsføre seg selv i offentligheten.
Løsningen er neppe å lukke døra.
Avfallssektoren har nylig gått på et sviende tap hos politiske beslutningstakere, etter at Støre-regjeringen har bestemt å videreføre forslaget om forbrenningsavgift som de arvet fra forgjengerne. Det skjer ikke fordi sektoren har delt for mye.
Vi ser at dette kan oppfattes som sutring fra sofaen utenfor møterommet; Men hva f… skjer bak den døra?