Personvern og cookies
Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse. Vi bruker cookies fra blant annet Google Analytics til analyse av trafikken. Disse blir kun lagret i din nettleser om du har godkjent tredjeparts cookies. Du kan velge å ikke bruke cookies, men det vil kunne påvirke brukeropplevelsen.
Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Total logo
Linda Refvik. Foto: Privat

Sommer i avfallsbransjen:

– Vi har veldig liten tid på oss

Tekstilstrategi, Designlab og dialogmøter har gjort det siste halvåret travelt for Linda Refvik i NF&TA. Derfor blir det full avkobling uten strøm og vann i sommer.

Navn: Linda Refvik

Stilling: Direktør i Norwegian Fashion and Textile Agenda (NF&TA)

Hva har du vært mest opptatt av innen bærekraft og sirkulærøkonomi det siste halvåret?

– Det siste halvåret har jeg brukt mye tid på å sette opp et sportsnettverk i samarbeid med de fremste sportsaktørene i Norge. Det er viktig at vi står samlet som næring, fordi samarbeid er en forutsetning for å bli sirkulære.
Tekstilstrategien kom i mars. Det var knyttet mye spenning til den, og vi opplever at den har mye bra innhold som møter våre forventninger, og som vi kan jobbe videre med. Den legger viktige føringer for arbeidet vi skal gjøre framover og vi har allerede igangsatt mange tiltak. Blant annet er vi i gang med en milepælsplan basert på dialogmøter med partnerskapet for å klargjøre bransjen for endringene som kommer.

– I tillegg har vi igangsatt to større utviklingsprosjekter. Det ene handler om å se på potensialet for å etablere et nasjonalt sorteringsanlegg i Norge. Vi har også startet «Designlab», som handler om kompetansebygging innen nye digitale design- og produksjonsteknologier for framtidens næring. Det er et kompetansegap i Norge, som også er beskrevet i tekstilstrategien. Vi jobber med flere prosjekter for å tette dette gapet. Til høsten starter vårt siste utviklingsprosjekt, som vil handle om Metaverset – «Smart business». Prosjektet skal utvikle en standart oppskrift for å øke hastigheten for metaverse-adopsjon for de norske merkevarene. I dag har vi lav kompetanse på dette området i Norge.

– Vi har dessuten sendt inn en større søknad til Sparebankstiftelsen for å videreutvikle tekstilakjonen.no. For å omstille næringen må vi også ha med oss forbrukerne, for å bygge mer bærekraftige forbruksmønstre, parallelt med at produsentene gjør sitt.

Hvordan synes du myndighetenes arbeid med klima, miljø og sirkulærøkonomi går?

– Dette siste halvåret har vi hatt veldig mye gode dialogmøter med myndigheter og politikerne, og vi er veldig positive til at de er genuint interessert i å få våre innspill og vil lytte. Samtidig skulle vi jo ønske at det kunne gå litt fortere. Vi har veldig liten tid på oss til å implementere kravene som kommer fra EU. Vi håper at myndighetene gjør som de lover og sikrer tilgang til virkemiddelapparatet og støtte prosjekter som kan gå de neste årene for å øke kompetanse og bidra til teknologiutvikling her i Norge. Nå har vi store muligheter til å bygge ny industri og nye forretningsområder i Norge, så fremt vi klarer å holde tempoet oppe.

Hva blir det viktigste for bransjen og din virksomhet det neste halvåret, hva gjelder sirkulærøkonomi og bærekraft?

– Det blir å fortsette med de initiativene vi har igangsatt og sørge for at vi holder tidsplanen mtp krav fra EU. Det neste halvåret kommer til å handle om å planlegge for et fremtidig veikart for næringen, samt ta opp igjen tråden på produsentansvar, et prosjekt vi igangsatte med næringen i fjor.

Hva skal du gjøre i sommer?

– I sommer skal jeg være på min hytte som ligger på en øy i Oslofjorden, uten vann og strøm. Kortreist og bærekraftig! Der får vi besøk fra venner og familie – det er skikkelig sommerstemning

Hva er din favorittaktivitet for sommeren?

– Vi bruker å jobbe hardt for at Colorline skal tute i forbipasseringen hver morgen. Men ellers er det viktig med morgenbad, tennis, sosialt samvær og god mat og drikke.

Hva er favoritt mat og drikke om sommeren?

– Reker og hvitvin (ikke veldig fantasifullt, men veldig sommer og smakfult)!

Kildesortering utendørs

EnviroPac AS

Tilpassede komprimatorløsninger

Alles Miljø AS

Plastpakking av frukt og grønnsaker

Naturabiomat AS

Avfallscontainere

Nordcon As

Slik leverer du båten

Viking Gjenvinning AS

Reservedeler

NTM Trailer & Tipp
Relaterte artikler
Siste nytt fra Avfallsbransjen.no

Bemannet kameraovervåkning

Onsite Security Solutions AS

NITON XL5 Plus

Verdens kraftigste, minste og letteste håndholdte XRF - for maksimal ytelse og produktivitet

Holger Hartmann As

Komprimatorer

Nordcon As

Semi-nedgravde bunntømt

Alles Miljø AS

NaturaPackaging®- Poser for frukt og grønt

Naturabiomat AS