Personvern og cookies
Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse. Vi bruker cookies fra blant annet Google Analytics til analyse av trafikken. Disse blir kun lagret i din nettleser om du har godkjent tredjeparts cookies. Du kan velge å ikke bruke cookies, men det vil kunne påvirke brukeropplevelsen.
Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bransjestemmer
Henrik Lystad i Norwaste oppsummerer produsentansvarsordningene som er på trappene. Foto: Jens Egil Heftøy

Produsentansvaret er i tiden

2025 blir produsentansvarsår, skriver Henrik Lystad i Norwaste.

Mye vil skje med utvidet produsent i Norge i 2025. Med batteriforskriften vil vi få vårt første regelverk etter EUs nye generasjon produsentansvar der forordninger erstatter direktiver. I 2025 får vi også et revidert regelverk for emballasje.

Samtidig vil det som følge av EUs plastdirektiv komme to nye regelverk, det første vil gi produsenter av enkelte engangsprodukter av plast ansvar for å finansiere kommuners kostnader med opprydning av forsøpling av produktene og avfallshåndtering på offentlig sted.

Det andre skal sørge for at produsenter av utstyr i plast fra fiskeri, fritidsfiske og akvakultur dekker nødvendige kostnader for separat innsamling av kassert utstyr med etterfølgende transport og behandling. Men også innenfor tekstiler og isolerglassruter skjer det ting. Det aller nyeste på produsentansvarshimmelen er at virkemiddelet nå også skal tas i bruk innenfor avløpsrensing av legemidler og farmasøytika.

Batteriforskrift innfører batteriforordningen

Den nye batteriforskriften, som forventes vedtatt i februar 2025, implementerer EUs batteriforordning i norsk lov. Forskriften stiller krav til alle typer batterier med mål om å forbedre kvaliteten, sikkerheten og effektiviteten til batterier, samt redusere miljø- og sosiale problemer i verdikjeden blant annet gjennom produsentansvar.

Det som kjennetegner en forordning er at den må innføres ordrett i nasjonalt regelverk. Kravene til produsentansvar blir dermed oppdatert og avfallsforskriften kap. 3 vil etterhvert oppheves. Miljødirektoratet offentliggjorde i november en veileder til det kommende regelverket.

Revidert produsentansvar for emballasje

Tidlig i 2025 forventes også et revidert regelverk for produsentansvar for emballasje å tre i kraft. Dette innfører minstekravene i avfallsdirektivet og følger Miljødirektoratets grunnmodell for produsentansvar. En av de viktigste endringene blir krav om at produsentene skal dekke alle nødvendige kostnader til innsamling, sortering og behandling. Høringen av endringene ble avsluttet i oktober.

Engangsplast

Med innføring av krav om at produsenter av engangsplastprodukter som matbeholdere, drikkebegre, og plastposer må betale for opprydning av plastavfall i offentlige rom får Norge sin åttende produsentansvarsordning. Dette blir utelukkende et finansielt produsentansvar. Oppgavene med å rydde opp i forsøpling og håndtere avfallet i det offentlige rom skal fortsatt håndteres av kommunene. Høring av det nye regelverket ble avsluttet i september.

Utstyr fra fiskeri og akvakultur

Også det kommende regelverket for utstyr fra fiskeri, fritidsfiske og akvakultur, som inneholder plast er en del av EUs plastdirektiv fra 2019 og forventes å tre i kraft tidlig i 2025. Forskriften vil pålegge produsenter å dekke kostnader for innsamling, transport og behandling av kassert utstyr. Dette inkluderer også bidrag til informasjon og holdningsskapende tiltak for å redusere plastforurensning og spøkelsesfiske. Høringen av dette regelverket (nr 9 i rekken av ordninger i Norge) ble avsluttet i desember.

Produsentansvar for tekstiler

Fra 1. januar ble det krav om kildesortering av tekstilavfall fra husholdninger og husholdningslignende næringsavfall. I EU-systemet avsluttes nå forhandlingene om revidert avfallsdirektiv med krav om produsentansvar for tekstiler. Utkastet til revidert avfallsdirektiv stiller krav om at ordningen er etablert to og et halvt år etter at direktivet har trådt i kraft.

I Norge holder Miljødirektoratet allerede på med å utforme et regelverk. Det skjer etter påtrykk fra politikere. Høsten 2023 ble det lagt fram en rapport fra en statlig nedsatt arbeidsgruppe om produsentansvar for tekstiler.

Utvidelser av ordningen for isolerglassruter med PCB

Stortinget vedtok før jul å «be regjeringa greie ut verkemiddel som sikrar auka materialgjenvinning av isolerglasruter, som omfatter eventuelle forskriftsendringar og utvida produsentansvar».

Det uvanlige med dette er at det skjer etter påtrykk fra bransjen selv, som ønsker produsentansvar for alle isolerglassruter, ikke bare for de rutene som inneholder PCB.

Produsentansvar for legemidler og farmasøytika

EUs reviderte avløpsdirektiv (Urban Wastewater Treatment Directive), som trådte i kraft 1. januar 2025, vil pålegge Norge å innføre produsentansvar for legemidler og farmasøytika innen utgangen av 2028.

Her skal produsentene finansiere minst 80 % av investerings- og driftskostnader for såkalt kvartærrensing av avløpsvann i anlegg med kapasitet over 150 000 personekvivalenter for å fjerne mikroforurensninger som stammer fra produktene de plasserer på markedet og fra restene av disse produktene, og for overvåking av mikroforurensninger.

Beholderskap Total

Beholderskap

Total Holding
Måling av andel biogen og fossil CO2 ved hjelp av C14-metoden - FORCE Tecnologies

Biogen CO2-måling

Force Technology Norway AS
skyfish prøvetaking probe dadolab

QAL2/AST måling

Force Technology Norway AS

Portaler for deteksjon av radioaktivt materiale

Holger Hartmann As

REEN CMS Volume

Reen AS

Laboratorietjester

Cambi ASA
Relaterte artikler
Siste nytt fra Avfallsbransjen.no