Personvern og cookies
Dette nettstedet bruker cookies for å forbedre din brukeropplevelse. Vi bruker cookies fra blant annet Google Analytics til analyse av trafikken. Disse blir kun lagret i din nettleser om du har godkjent tredjeparts cookies. Du kan velge å ikke bruke cookies, men det vil kunne påvirke brukeropplevelsen.
Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Leder Grønn industri

Saboteres det grønne skifte av feil støtteordninger?

Det kan være grunn til å stille det spørsmålet ved inngangen til det nye året. For de grønne satsingene stoppet opp i flere ulike markeder samtidig i 2024.

Signalene fra norske og internasjonale investorer er at markedene ikke etterspør eller er villig til å betale for produktene som er produsert som resultat av det grønne skifte. Derfor rømmer investorene de grønne selskapene. Årsaken er dessverre logisk: Hvorfor betale mer for et produkt produsert med grønne innsatsfaktorer – eller et nullutslippsprodukt – når det mindre klimavennlige alternativet er billigere?

Det betyr at i 2025 er det markedene som behøver stimuli. Der det er mulig bør offentlig støtte gå til risikoavlastning på områder hvor effekten er størst, ikke innovasjonsgraden høyest. 1.5 graders målet er mulig med teknologi som finnes i dag, men den blir ikke tatt i bruk uten større forståelse og prioritering av økonomisk bærekraft

Det kan derfor være grunn til å spørre om dagens innretning på støtteordningene rett og slett saboterer det grønne skifte, når man samtidig ikke gjør noe for å stimulere markedets etterspørsel.  Og når markedet svikter, slik vi opplever i dag, vil finansielle investorer og bedrifter som matcher statsstøtten med penger ikke få avkastning. Da oppstår det investeringstretthet. Investorene søker seg bort fra bedriftene som skal bidra til det grønne skifte.

Hvis vi skal få re-startet investeringsmarkedets satsing på grønn produksjon med karbonfangst, hydrogenproduksjon og bruk av biogass – og ikke minst få det store publikum til å velge grønt, må det lønne seg. Når publikum og næringslivet sorterer og avfallsaktørene samler inn fraksjonene må det finnes etterspørsel etter materialgjenvunnede råstoffsfraksjoner. I dag er det ikke det i tilstrekkelig grad til at investert kapital får avkastning i den grønne, sirkulære økonomien.

Så enkelt – og så vanskelig er det.

Vestfold fylkeskommune behandlet i høst bussanbud, der administrasjon innstilte på elektriske busser – i et fylke som er et av landets mest innovative på produksjon av biogass. Vedtaket ble teknologinøytrale busser. I Telemark vil man i årene fremover behøve strømmen Vestfold vil bruke til å drive «teknologinøytrale» busser med, som sannsynligvis blir el da kostnaden er 12 millioner per år billigere enn biogass.

Heidelberg Materials har akkurat fått på plass teknologien for karbonfangst. Vil de få godt nok betalt for sementen slik at karbonfangst vil lønne seg? Eller vil markedet kjøpe den billigste sementen produsert uten karbonfangst?

Internasjonalt har eksempelvis markedet for omsetning og salg av resirkulert plast kræsjet fordi bruk av jomfruelig plast er billigere. Eksemplene er mange og finnes i de fleste markeder.

Løsningen må politikerne finne slik at de kan kreve bruk av «grønne produkter» gjennom lovverk. Dette krever også etterprøvbare systemer som gir dokumentasjon.

Staten kan selv begynne ved å endre praktisering av anskaffelsesregelverket, slik at alle offentlige virksomheter legger enda mer vekt på klima- og miljø. Og dette kravet må spesifiseres og ikke overlates til «synsing», slik det ofte skjer i dag.

Dernest bør offentlige virkemidler dreies mot markedene, slik at ikke det lønner seg å kjøpe varer, produkter og tjenester som er mindre klima- og miljøvennlige enn alternativene.

Ellers vil dagens statsstøtte-milliarder sabotere det grønne skifte, og det vil vi vel ikke?

 

Total - Poser og sekker

Poser og sekker

Total Holding

Bunntømte & nedgravde avfallsbeholdere

EnviroPac AS

Komprimator

Alles Miljø AS

Henger og Slep

NTM Trailer & Tipp

Avfallskomprimatorer / Komprimatorer

EnviroPac AS
Måling av andel biogen og fossil CO2 ved hjelp av C14-metoden - FORCE Tecnologies

Biogen CO2-måling

Force Technology Norway AS
Relaterte artikler
Siste nytt fra Avfallsbransjen.no

Helt nedgravde bunntømt

Alles Miljø AS

Ferskvareposer

Naturabiomat AS

Farlig avfall og elektronisk avfall

EnviroPac AS

Forretningssystem for avfall og gjenvinning, tilpasset dagens krav og skreddersydd for dine oppgaver

Optimaliser driften av ditt avfallsanlegg

Ecit Wlcom AS

Avfallskomprimatorer / Komprimatorer

EnviroPac AS