Klimakvoter og forbrenningavgift truer industriell symbiose og sirkulærøkonomi
FREVAR har stevnet staten for å få opphevet kvoteplikten og rettssaken går i Søndre Østfold tingrett i denne uken. Saken burde vært løst i departementet og ikke i rettsapparatet.
Helt tilbake til 1990-tallet har det vokst frem et sjeldent tett samarbeid mellom avfallssektoren og industrien på Øra i Fredrikstad. FREVAR produserer damp basert på avfallsenergi som benyttes av industrien som erstatning for fyringsolje, naturgass og elektrisitet. Dette har gjort FREVAR til ett av Norges desidert mest energieffektive forbrenningsanlegg, med oppimot 99% energiutnyttelsesgrad. Til sammenlikning er gjennomsnittlig energiutnyttelsesgrad for norske forbrenningsanlegg ca 80%.
Hva er så problemet? Jo, nettopp fordi FREVAR er så tett koblet mot nærliggende industri, har norske myndigheter definert anlegget som et samforbrenningsanlegg. Dette betyr at FREVAR, sammen med to forbrenningsanlegg i Sarpsborg, inngår i EUs kvotehandelssystem, og må betale klimakvoter for sine fossile klimagassutslipp, i tillegg til forbrenningsavgift. Dermed blir de tre mest energieffektive anleggene i Norge utsatt for skjeve konkurransevilkår.
Myndighetene har forsøkt å komme de kvotepliktige anleggene i møte ved å foreslå differensiert forbrenningsavgift i 2023: Anlegg som inngår i kvotesystemet betaler 95 kroner per tonn CO2, mens resten betaler 476 kroner per tonn. Dette er imidlertid ikke godkjent av ESA’s kontrollorgan fordi det vil kunne regnes som subsidiering av deler av sektoren. I påvente av avgjørelsen belastes derfor alle anlegg en avgift på 238 kroner per tonn CO2.
Hva betyr disse skjeve rammebetingelsene økonomisk for FREVAR og den industrielle symbiosen på Øra? Samlede kostnader knyttet til kvoter og avgift har økt fra 9,5 mill NOK i 2020 til 30 mill i 2022, og er budsjettert til 36 mill NOK i 2023 for FREVAR. De budsjetterte klimakostnadene utgjør 65% av inntektene fra energisalget i 2023, noe som viser hvor alvorlig situasjonen er. Godkjenning av differensierte avgifter ville redusert dette til 55%. FREVAR kunne valgt å belaste avfallskundene med de økte klimakostnadene, men det vil medføre stor risiko for at de taper konkurransen om å behandle avfall som følge av de skjeve konkurransevilkårene.
Dette viser at måten kvotesystemet blir praktisert på for avfallsforbrenning i Norge i dag virker mot sin hensikt på to måter: Det medfører en uheldig konkurransevridning som kan rive grunnen under forbrenningsanleggene som har høyest utnyttelse av avfallsenergien og størst klimanytte. Det bidrar heller ikke til formålet, nemlig å redusere mengde avfall og tilhørende fossile utslipp fra avfallsforbrenning, fordi kvotekostnaden ikke belastes dem som genererer avfallet (husholdninger og virksomheter). Kvotekostnadene burde differensieres slik at kunder med høy utsortering av fossilt materiale (f.eks plast) blir premiert.
Hva bør så norske myndigheter gjøre for å sikre industriell symbiose og effektiv utnyttelse av avfallsressurser?
Først og fremst bør de sikre like konkurransevilkår for alle forbrenningsanlegg. Dette kan gjøres enten ved å fjerne kvoteplikten for de tre «utvalgte» anleggene eller innføre kvoteplikt for all avfallsforbrenning. Både svenske og danske myndigheter har fra 2014, valgt å tolke regelverket fra EU slik at alle forbrenningsanlegg inkluderes i kvotesystemet. Med bakgrunn i at EU, i 2022, besluttet at all avfallsforbrenning skal inngå i kvotehandelssystemet fra 2028, vil vi anbefale at dette gjøres gjeldende i Norge allerede 1.1 fra 2024 (på samme måte som i Sverige). Dette vil sikre like konkurransevilkår nasjonalt. Samtidig bør forbrenningsavgiften fjernes, noe som også sikrer like konkurransevilkår mot Sverige.
I tillegg bør myndighetene utvikle rammevilkår slik at klimakostnadene ved forbrenning belastes dem som genererer avfallet, uavhengig av om det behandles i Norge eller i utlandet. Dette er den eneste riktige modellen for å oppfylle «forurenser betaler»-prinsippet i avfallsbehandlingen, og bidrar til redusert mengde fossilt avfall til forbrenning.
FREVAR har stevnet staten for å få opphevet kvoteplikten og rettssaken går i Søndre Østfold tingrett i denne uken. Saken burde vært løst i departementet og ikke i rettsapparatet.