Nyheter
Kjærlighet, skjønnhet og klode i 100 prosent resirkulerte plastikkflasker? Vel, kloden har i alle fall godt av Unilevers skjerpede emballasjemål. Foto: Unilever

Unilever med radikale grep mot bruk av plast

Unilever, global produsent av forbruksartikler, har satt seg hårete miljømål. Innen 2025 vil konsernet fjerne 100.000 tonn med plast fra produksjonen.

Ikke nok med det. Samtidig vil Unilever samle inn og behandle mer plastemballasje enn de selger, skriver konsernet på sine danske nettsider. Målet er del av en global strategi som skal redusere avfall fra plastemballasje radikalt.

Produserer 700.000 tonn med plast – hvert år

Unilever eier blant annet varemerker som Dove, Lipton, Omo og Knorr.

Per i dag produserer Unilever-konsernet 700.000 tonn plastemballasje hvert år, inkludert nye innkjøp.

Unilever vil fjerne 100.000 tonn plast fra sin produksjon innen 2025. Foto: Unilever

Vil samle inn 600.000 tonn

Forpliktelsen betyr at konsernet hvert år samler inn og bearbeider rundt 600.000 tonn plast fram til 2025.

«Det vil vi gjøre gjennom investeringer og partnerskap som forbedrer infrastrukturen rundt avfallshåndtering i mange av landene hvor Unilever har sin virksomhet», skriver konsernet.

All plast skal kunne gjenbrukes

Dette «plastløftet» kommer i tillegg til dagens. Ifølge den skal Unilever sørge for at all plastemballasje skal kunne gjenbrukes, eller at den skal være komposterbar.

Dessuten skal det brukes minst 25 prosent gjenvunnet plast i emballasjen, også før 2025.

Kommersielle partnere