Bill.mrk. «Pent brukt avfallsmarked»
Sett at du i løpet av de neste 12 månedene skal;
– Foreta kostbare investeringer i et energigjenvinningsanlegg
– Legge ut et større avfallsanbud
– Planlegge kapasitet ved transportbehov for lastebilflåten
Alle disse tre aktivitetene forutsetter at markedet ikke kastes rundt av et politisk kompromissvedtak fattet en sen nattetime. Forutsigbarhet og langsiktighet er stikkord for milliardinvesteringer – og driftstjenester relatert til dem.
Selvsagt, vil de fleste i bransjen si. Sier du det, vil noen politikere spørre. For når gode viljer skal enes om vedtak kan dessverre merkelige løsninger bli resultatet.
LES OGSÅ: Slakter forslag om CO2-avgift
Nå sitter alle i markedet og biter negler mens byråkratene oppsummerer høringsinnspill på CO2-avgiften – forbrenningsskatten – som Skattedirektoratet overraskende foreslo å innføre. Fem år etter at Mepex på oppdrag av Miljødirektoratet konkluderte med at den var en dårlig ide – og to år etter at Finansdepartementet svarte kristelig Folkepartis stortingsgruppe det samme.
Og neglebitingen går på begge hender, fordi Klemetsrud og Breviks sementanlegg Heidelberg Cement vil ha 20 milliarder til CCS. Returkraft, BIR, to danske og svenske anlegg ser også langt etter milliardene og vet at får de to første, får røkla bare vekslepenger. Er Klemetsrud skikkelig uheldig blir det dobbel-dipp – ingen penger til CCS og full pott på CO2-avgift.
Samtidig produserer Yara på Herøya 900.000 tonn CO2 i året hvorav en tredjedel selges i markedet, mens resten går rett til værs. Yara ligger 50 meter fra en kilometer lang dypvannsbrygge hvor tankbåter går i skytteltrafikk. For hvert nye biogassanlegg som bygges i Norge blir markedet for Yaras industrielle CO2 mindre. De skal ikke fange CO2……..
LES OGSÅ: Hardt CCS-press på regjeringen
Og mens vi skriver og du leser vokser avfallsmengdene i Norge og blir til store og mindre anbudskonkurranser. Usikkerheten rundt CCS, CO2-avgift og eventuell påvirkning i det norske markedet, fører til sonderinger mot det svenske markedet. Hvordan er det der om dagen?
Og de norske transportørene lurer også på hvor anbudene vil gå. Blir det full pott CO2-avgift og krav på CCS med minimal støtte blir det å oppdatere GPS´n retning Sverige og håpe at røde soner fremdeles unntar lastebilsjåfører for 10 dagers karantene.
Sjelden har avfallsmarkedet blitt utsatt for så stor usikkerhet på rammevilkår – og legg til turbulens i plast og fremtidige krav på tekstil fra EU, blir det mye å forholde seg til.
Vi ønsker en riktig god augusthelg – og gyver løs igjen på mandag!