https://vimeo.com/642228730/366bb7f734
HELPDESK: Av hvem og hvordan skal avfallet transporteres i fremtiden?
Hvilket drivstoff? Og hvem skal transportere avfallet vårt i fremtiden. Dette får du synspunkter på under torsdagens HELPDESK klokken 12:00.
Norge har som mål å redusere utslippet av klimagasser med 50 til 55 prosent innen 2030 i forhold til utslippene i 1990. Da transportsektoren står for cirka 30 prosent av alle CO2-utslipp i Norge, er det derfor nødvendig med betydelige tiltak i transportsektoren, dette er også et av fem prioriterte innsatsområder i klimapolitikken.
LES OGSÅ: HELPDESK: Det viktigste klimatoppmøtet på mange år
Drivstoff for fremtiden
Under Avfallsforum Møre og Romsdals Høstkonferanse i Geiranger 3-4 november rettes søkelyset mot nettopp denne tematikken under paneldebatten «Transport og drivstoff for fremtiden».
Debatten er ledet av ansvarlig redaktør i Avfallsbransjen.no Torbjørn Leidal.
Panelet består av Norges Lastebileier-Forbunds Jan Ove Halsøy, Norsk Gjenvinnings Espen Salthaug, Ålesund kommunes Tom Rian, Greenstats Liv-Hege Seglsten, Ecopro Biogass Tore Fløan og Gasum Clean Gas Solutions Jogeir Munkeby.
Leidal mener panelet vil komme med interessante syn på alternative energikilder og energibærere, da de representerer vidt forskjellige aktører, både biogass og hydrogen-aktører er representert.
LES OGSÅ: HELPDESK: Slik vinner du kampen om oppmerksomheten og når frem med dine saker
Hvilke transportører skal vi ha i fremtiden
Det er ikke bare teknologiene Leidal finner interessant ved debatten.
– I tillegg til hvilke drivstoff vi skal bruke i fremtiden, har jeg et nytt spørsmål jeg ønsker svar på; hvilke transportører skal vi ha i fremtiden? sier Leidal.
Leidal poengterer at man har tre parter i transportmarkedet: myndigheter som gir rammevilkår; de som legger ut anbud og etterspør transporttjenester; og transportørene.
– Vi har sett fra Danmark og Sverige at det har blitt stilt spørsmål rundt for eksempel det at innsamling av avfall har blitt så komplisert at disse tjenestene i stor grad har blitt rekommunalisert, sier Leidal og legger til:
– Så spørsmålet kan ikke bare være hvilke drivstoff vi skal bruke på transporttjenester i gjenvinningsmarkedet i fremtiden, men også hvem som skal forestå transporten, dette ønsker jeg å utfordre panelet på, sier han.
LES OGSÅ: Hvordan få strøm nok til elektrifisering?
Viktige svar fra transportørene
Leidal mener det blir interessant å høre hva Norges Lastebileier-Forbund mener og hvordan de ser på mulighetene for at deres medlemmer skal kunne ta i bruk alternative energikilder innenfor de rammene som myndighetene setter, og om det er realistisk for dagens operatører.
– Eller om man må gjøre slik man har sagt i Sverige og Danmark ved for eksempel Rambølls rapport for avfall Sverige; at dette har blitt så avansert og kostnadskrevende å drive innsamlingstransporttjenester at det må skje i regi av offentlige aktører som har en mye tettere nærhet til finansieringskilden, sier Leidal.
LES OGSÅ: HELPDESK: Kjøp en båtlast eller ingenting – men ikke 10 og ikke nå!