Enova fjerner støtten til biogasstasjoner
Etter å ha støttet bygging av 13 fyllestasjoner for biogass er det slutt. Enova fjerner støtteordningen og forenkler prosessen med kjøretøystøtte.
– Vi har støttet til sammen 13 fyllestasjoner til nå, og man har kommet godt i gang med å etablere en infrastruktur. Videre utbygging vil skje på markedsmessige vilkår, sier markedssjef transport i Enova, Gunnel Fottland, til Biogassbransjen.no.
Hun bekrefter at støtten til fyllestasjoner vil bli avviklet fra 15. februar 2022.
– Men det er viktig å understreke at vi altså forenkler veldig støtten til kjøretøy, og at det blir det viktigste vi gjør fremover for å sikre en positiv utvikling i markedet for biogasskjøretøy.
– Det er fullt mulig å søke Enova-støtte til fyllestasjoner frem til 15. februar. Da vil prosjektene som har kommet lengst rekke å søke, og få søknadene sine behandlet så raskt som mulig.
– Er distributørene informert om dette?
– Nei, vi har ikke tidligere sagt at vi avvikler støtten, men er i løpende dialog med markedet.
– Vil dere også kutte i støtten til anlegg?
– Nei, men vi vil prioritere prosjekter med innovativ teknologi. Det er slik Enova er satt opp, at vi skal bidra til teknologiutvikling og tidlig markedsintroduksjon. Når det er flere prosjekter som konkurrerer om støtten rangerer vi ut fra innovasjonsgrad og markedspotensialet, sier Fottland.
Forenkler støtteordning for kjøretøy
– Vi tror det vil være gunstig for hele verdikjeden for biogass at vi får opp volumet på antall kjøretøy. Slik vil vi forbedre lønnsomheten i hele verdikjeden samtidig som vi reduserer klimagassutslippene, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova i en pressemelding.
Enova kopierer nå oppskriften for elvarebilordningen, og overfører den til biogasskjøretøy.
– I 2021 har vi støttet 4103 prosjekter gjennom den såkalte elvarebilordningen og markedsandelen for elektriske varebiler har økt fra 8,2 prosent i 2020 til 17 prosent i 2021. Mye av suksessen bak elvarebilordningen skyldes en lettbeint og automatisk saksbehandling som sørger for et umiddelbart svar på søknaden om støtte. Nå håper vi å se et tilsvarende raskt markedsopptak for biogasskjøretøy også, sier Leistad.
Slik foregår det, ifølge Enovas pressemelding: «Søknaden sendes inn av bilforhandler på vegne av deg når du bestiller bilen. Alt du behøver å gjøre er å bekrefte søknaden på mobilen. Så snart bilen registreres i Kjøretøysregistret og du får utlevert bilen, skal du sende inn kontonummer og deretter blir støtten utbetalt.»
LES OGSÅ: Norges første slamsuger på biogass
Flere endringer
Når det gjelder produksjon av biogass, «kommer Enova fra nå av i større grad til å prioritere prosjekter med innovativ teknologi som reduserer kostnader og ressursbruk. Samtidig vil søknadene konkurrere innenfor søknadsfrister», ifølge pressemeldingen.
Samtidig overlater Enova altså til markedet å bygge ut fyllestasjoner på kommersielle vilkår videre. Siste frist for å søke støtte til fyllestasjoner, som er utløsende for kjøp av kjøretøy, er 15. februar 2022.
– Enova støtter de som går foran og utvikler ny teknologi, som vi alle trenger for å nå klimamålene. For fyllestasjoner er teknologien nå etablert og godt kjent, slik at videre utrulling av fylleinfrastruktur vil følge av markedsopptaket av kjøretøy. Vi har fått på plass en første infrastruktur spredt utover landet som har potensiale til å vokse videre i takt med utbredelsen av kjøretøy. Denne utbyggingen, i kombinasjon med videre vekst i antall kjøretøy, danner et markedsgrunnlag for kommersiell utbygging også i andre deler av landet, sier Leistad i pressemeldingen.
LES OGSÅ: Feiring Bruk har åpnet fyllestasjon