Nyheter
Stor grad av seriøsitet og solid kompetanse er oppskriften til et godt omdømme, mener Julie Brodtkorb, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Foto: Hermann Möhring

Hva kan gjøres med

et etablert inntrykk?

Har aktørene i farlig avfall-bransjen det ryktet de fortjener? Åpenbart ikke, mener de, men de har konkrete planer om å gjøre noe med det.

Hva tenker «folk flest» om bransjen for farlig avfall, eller om avfallsbransjen generelt? Blir det tommelen opp, eller henger folk med geipen når du forteller dem at du jobber med avfallshåndtering, at du rydder opp «møkka etter dem»? Sannsynligvis det siste.

Tiltak for omdømmebygging

Fullstendig ufortjent, mener bransjens aktører. Med rette. For kompetanseutviklingen i bransjen og kravene til forsvarlig håndtering av miljøgifter har økt betraktelig. Aktørene kan sakene sine. Men hvor mye vet «Ola søppelprodusent» om det? Trolig altfor lite.

Derfor har Norsk forening for farlig avfall (NFFA) og Maskinentreprenøres Forbund (MEF) gått sammen om et initiativ til bransjetiltak som skal gjøre noe med bransjenes omdømme.

Plast i en hval contra innsamlet plast

Konferansen for farlig avfall hadde derfor bedt Julie Brodtkorb, MEFs administrerende direktør, snakke om omdømme og merkevarebygging. Hun leverte en treffende analyse og presenterte en rekke mulige innfallsvinkler for å polere på ryktet.

– Tenk på hvor ofte vi hører om plastposer som oppdages i magen på en hval? Men hvor mye hører vi om hvor mye plast som samles inn hver dag, spurte hun tilhørerne.

Et etablert inntrykk

På den negative omdømmesiden må noteres at det har etablert seg et inntrykk av bransjen som ikke er særlig flatterende. På den positive siden finnes fakta om den gode jobben som gjøres, poengterte Brodtkorb.

– Vi må få ut den gode historien. Bransjen har slitt med omdømmet, og sliter fortsatt litt, men vi er på riktig vei til å bygge oss et godt rykte, mente hun.

Kompetanse + seriøsitet = godt omdømme

– Dere er den aller viktigste bransjen som kan brukes til å nå et mer klimavennlig samfunn, minnet Julie Brodtkorb om før hun la fram en «oppskrift» som kan gjøre noe med omdømmet til bransjen for farlig avfall.

– Økt kompetanse gir økt seriøsitet. Og økt seriøsitet fører til bedre kompetanse, understreket MEF-direktøren.

– Bli kvitt de useriøse!

For å få til dette, trenger bransjen gode rammebetingelser, og den «må rense bransjen for useriøse aktører», poengterte hun.

– Bransjen må endre sin rolle fra å være utøvende til å være mer rådgivende, sa Julie Brodtkorb.

En mannsalder av bransjeerfaring, samlet i et panel: fra venstre Egil Solheim fra Norsk Avfallshåndtering NOAH), Torbjørn Leidal fra avfallsbransjen.no og Geir Sørensen fra Stena Recycling. Foto: Hermann Möhring

Mangel på kunnskap der ute?

For å diskutere avfallsbransjens omdømme, og mulige grep som burde tas, hadde konferansens arrangører fått tak i tre personer med lang fartstid i bransjen: Egil Solheim, prosjekt og utviklingsdirektør i Norsk Avfallshåndtering (NOAH), Geir Sørensen, rådgiver i Stena Recycling, og Torbjørn Leidal, utgiver av det nye fagnettstedet avfallsbransjen.no.

Egil Solheim mente det finnes en generell mangel på kunnskap om avfallshåndtering i befolkningen.

– Alle tror det er bare å gjenvinne. Men så lett er det jo ikke. Vi må ha kontroll på miljøgiftene, understreket han.

Navnet skaper frykt

Utviklingsdirektøren poengterte at det er vanskelig å kommunisere med noe som skaper frykt.

– Vi jobber med farlig avfall. Farlig. Ordet i seg selv virker jo truende. Et annet eksempel er deponi, sa Solheim.

– Å jobbe med deponi, er liksom ikke i tiden. Vi blir fort uglesett, poengterte NOAH-direktøren.

Mange rare påstander

Geir Sørensen fra Stena Recycling mente at han brukte 90 prosent av arbeidstiden sin som politiker.

– Det finnes så mange fake news der ute, så mange rare påstander, sa han oppgitt.

Hans forslag for å bedre bransjens renommé:

– Vi må være saklig, saklig, saklig. Og gjerne med et glimt i øyet, mente Sørensen.

For lite åpenhet

Torbjørn Leidal, utgiver av nystartede avfallsbransjen.no, fokuserte på det han kalte «bransjens manglende åpenhet og vilje til å diskutere».

– Det er vanskelig for journalister å få gode uttalelser fra bransjeaktørene. Mange i det offentlige er redde for å uttale seg og holder heller tett. Resultatet blir ofte at det fester seg et feil inntrykk, mente han.

Leidal råder bransjen til å være «åpen, gjennomsiktig og rett ut».

– Det er når man prøver å være strategisk at det skjærer seg, tilføyde han.

– Vi jobber med farlig avfall. Farlig. Ordet i seg selv virker jo truende.

egil solheim, utviklingsdirektør i norsk avfallshåndtering (NOAH)

For dårlig til å skape debatt?

– Organisasjonene har heller ikke vært flinke nok til å skape debatt. De er blitt så store at de er mer opptatt av å gjøre sine medlemsbedrifter til lags enn å legge opp til en åpen debatt, mente Leidal.

– Det blir mye prat på kammerset, og det er farlig, fortsatte utgiveren før han ga et lite spark til det offentlige.

– Kommunale etater og interkommunale selskaper deltar ikke i debatten fordi de er politikerstyrte, syntes Leidal.

– Avfalls-Norge er i ferd med å bli en industri. Da må den drives som en industri, og ikke som en miljø-idealistisk organisasjon som i dag.

Lys i tunnelen

Avfallsbransjens framtid er imidlertid langt fra dyster, ser det ut som. Det registreres økende rekruttering til bransjen, og noen av fagretningene sikter seg inn på universitetsnivå.

– Vi er jo i ferd med å bli en bransje som er ganske attraktiv og som klarer å trekke til seg dyktige mennesker, understreket Egil Solheim fra NOAH.

Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!