Nyheter
Mona Sæther fra Avfall Norge og Hildegunn Iversen, daglig leder i LOOP,  foran utkastene til de nye avfallssymbolene. Foto: Hermann Möhring

Nye avfallssymboler skal få fart på sorteringen

Nye, brukervennlige avfallssymboler skal få fart på kildesorteringen og føre til økt materialgjenvinning. I dag ble første utkast lansert.

Kongstanken bak det hele er å rydde opp i dagens nokså rotete symbolsystem som forvirrer folk mer enn godt er. Det går utover kildesorteringen og dermed graden av materialgjenvinning. Det vil initiativtakerne få en slutt på.

På et frokostmøte i dag la Avfall Norge og LOOP derfor fram sitt forslag til ny nasjonal merkeordning for avfall.

Slik kan de nye avfallssymbolene se ut. Nå er det tid for innspill. Design: Goods

Poenget med de nye symbolene er å gjøre det enklere for folk å kaste søpla si rett sted, poengterte Hildegunn Iversen, daglig leder i LOOP og Mona Sæther fra Avfall Norge. Det er de to som utgjør arbeidsgruppen for utviklingen av den nye ordningen.

Skal pryde søppeldunker og emballasje

Symbolene retter seg altså mot «publikummet» og dekker de vanligste avfallstypene som folk sorterer hjemme. Det nye merkesystemet består av avfallssymbol, farger og begreper.

Tanken er at symbolene skal pryde både emballasjen og søppeldunker, også i det offentlige rom. De optiske mulighetene er mange. Noen smarte industridesignere vil sikkert foreslå å gi søppeldunkene ulike farger. Ikke minst på grunn av brukervennligheten.

Skal bli intuitivt å sortere riktig

Det skal bli intuitivt å kildesortere riktig. Tanken er at folk møter de samme symbolene og fargene på avfallsdunken både hjemme, på jobb, på hytta og i gata. De samme merkene skal også brukes på emballasjen og gjenvinningsstasjoner landet rundt. Det hele toppes med en brukerguide.

Etter planen skal de nye symbolene lanseres i februar 2020.

Fint er det dessuten at den nye merkeordningen tar hensyn til både fargeblinde og svaksynte. Blindeforbundet er blant annet blitt involvert i utviklingsarbeidet, fortalte LOOPs Hildegunn Iversen.

Har sett til Danmark

Den nye nasjonale merkeordningen baserer seg på det danske systemet som ble lansert i 2017. I Danmark har et stort flertall av kommuner, 78 av 98, allerede tatt i bruk de nye symbolene og fått positive tilbakemeldinger fra brukerne.

LOOP og Avfall Norge samarbeider med Dansk Avfaldsforening og Avfall Sverige om en felles, nordisk merkeordning i alle de landene.

Ber om innspill

Neste trinn blir nå at initiativtakerne inviterer til innspill. De som har lyst, kan komme med forslag til de foreslåtte symbolene. Fristen er satt til 15. desember. Den nye merkeordningen skal være klar til bruk 6. februar neste år.

Har solid «backing»

Prosjektet har fått solid «backing» – og er godt forankret, ser det ut som. Rundt 50 aktører er involvert. Arbeidet med den nye merkeordningen er blitt finansiert gjennom et spleiselag, bestående av kommuner og interkommunale selskaper (IKS), returselskaper for emballasje, elektronikk, dekk og batterier. Også private avfallsaktører er med.

Mange sentrale avfallsaktører med

Listen er hyggelig lesning. I ressursgruppen sitter Ragn-Sells, Sirkel Glass, Ålesundregionens interkommunale miljøselskap (ÅRIM) og Trondheim Renholdsverk (TRM), mens referansegruppen består av Avfall Norge, KS Bedrift, Maskinentreprenørenes Forening (MEF), Virke, Forbrukerrådet, Norgesgruppen, Emballasjeforeningen, produsentansvarsselskapet Norsirk og Grønt Punkt Norge. Prosjektet styres av BIR, RENAS, Ragn-Sells og Avfall Norge.

Med andre ord: mange aktører som syntes det var på tide med en opprydning i dagens symbolkaos. Og som håper at det nye merkesystemet vil føre til mer og riktig sortering av avfallet.

Har tro på de nye avfallssymbolene

En undersøkelse blant avfallsselskap, gjennomført av IPSOS, viser at hele 88 prosent er positive til å ta den foreslåtte, nye merkeordningen i bruk. Enda flere, 92 prosent, tror at den vil gjøre det enklere for innbyggerne å sortere søppelet. Ikke bare sortere det, men også sortere det riktig.

Det kan ta tid…

Den samme undersøkelsen viser imidlertid også at ildsjelene bør være forberedt på at det kan være et langt lerret å bleke, at det kan ta lang tid å få den nye merkeordningen innført i landets kommuner. 55 prosent mener akkurat det.

LES OGSÅ: Felles merkeordning for lettere kildesortering

Unison enighet om at den nye merkeordningen vil sørge for bedre avfallssortering og økt materialgjenvinning: fra venstre Gunhild Solberg fra Sirkel Glass, Gunstein Instefjord fra Forbrukerrådet, Cecilie Lind fra Avfall Norge, Mari Trønnes fra Enviropac og Johannes Daae fra Grønt Punkt Norge i samtale med Steinar Kildal. Foto: Hermann Möhring
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!