Black Mass til Stortinget?
I samme øyeblikk som statsminister Erna Solberg besøkte Avfallsbransjen.no sin stand på Hold Norge Rent konferansen på Fornebu torsdag, ble vi introdusert for sluttproduktet av elbilbatterigjenvinning – ”black mass” – hos Batteriretur på Øra utenfor Fredrikstad.
Er det noen som skulle vært koblet sammen, så var det Erna Solberg og ”black mass”. For mens opposisjonspartiene konkurrerer om å foreslå endringer i elbilinsentivene, utreder Batteriretur AS sammen med to industrielle partnere satsing i flere hundre millioner kroner størrelsen basert på storskala gjenvinning av elbil- og elfergebatterier.
Forutsigbarhet
Forutsetning for satsingen til Batteriretur AS er forutsigbarhet. At nordmenn fortsetter å kjøpe elbiler, slik vi har gjort. Fjernes intensivene vil salget stoppe opp. De fleste som kjøper elbil i dag sliter med kort rekkevidde, få ladeplasser og usikker restverdi når bilen skal byttes ut. Hvis de økonomisk gunstige insentivene for elbilkjøperne i tillegg skulle forsvinne, vil det logisk sett påvirke salget av elbiler negativt. Da reduseres også markedspotensialet for Batterireturs satsing.
Ubalanse i rammevilkår og forventninger
”Black mass” og manglende kobling med Erna Solberg kan derfor være et godt eksempel på hva avfallsmarkedets aktører sliter med i Norge. Høye forventninger og krav til økt materialgjenvinning – og gamle, utdaterte rammevilkår som saboterer. Eller enda verre, god politisk vilje som grunnet misforståelser, feil ideologisk tolkning eller manglende oppdatering og kompetanse arbeider mot egne målsettinger.
Black mass temperaturmåler
Vi påstår derfor at batterigjenvinningsbransjens sluttprodukt ”black mass” er temperaturmål for enegi- og miljøpolitikere. Vet de ikke hva ”black mass” er, bør de ikke uttale seg om elbilinsentiver og rammevilkår for materialgjenvinning.
«Black mass” kan være eksempel for andre materialgjenvinningsområder også.
Like og del på en ellers grå søndag!