Nyheter
Innsamlingen av husholdningsavfall i Oslo er under kontroll igjen. Illustrasjonsfoto

Oslo har fått kontroll på søppelhentingen

Søppelkaoset i Oslo er tilsynelatende et tilbakelagt stadium. I forrige uke mottok kommunen «bare» 100 klager.

Oslo Kommune ble bombardert av klagesaker etter at Veireno i 2016 overtok ansvaret for avfallsinnhentingen fra private husholdninger. Bare de to første ukene etter overtakelsen kom det inn over 5500 klager. Etter tre måneder var klagetallet passert 30000.

Etter at Oslo kommune overtok ansvaret for innhenting har det vært arbeidet hardt for å komme ajour igjen. Nå kan de ansvarlige i Renovasjons- og gjenvinningsetaten fastslå at de langt på vei har lykkes. Forrige uke mottok kommunen 100 klager.  I Oslo gjennomføres det mellom 112000 og 115000 søppeltømminger i uken.

LES OGSÅ: Glass og metall flyter i Oslo

Samler på dagtid

Klager på innsamling i Oslo uke 17

2020: 100
2019: 136
2018: 185
2017: 510

– Vi tar små skritt i riktig retning for å bygge opp en robust innsamling. Det begynner vi å se resultatene av nå. Det kanskje klareste tegnet er at vi ikke hadde noe langvarig etterslep etter jul og nyttår. Vi klarte også påsken fint. Og det skjer i en tid da det er mer avfall enn noensinne, som følge av Koronakrisen, sier avdelingsdirektør for innsamling Knut Eirik Ballestad i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune.

Ballestad forteller at det er flere årsaker til at søppelkaoset i Oslo er historie. Det viktigste tiltaket er at skiftordningene er skrotet og innsamlingen er flyttet til dagtid.

LES OGSÅ: Karlsen leder Oslos nye superetat

– Da kommunen overtok innhentingen etter Veireno-saken erkjente man fort at det måtte over på dagtid. Det er en etablert sannhet i bransjen at å det ikke fungerer å renovere på flere skift for å spare antallet anleggsbiler. Det er ikke bilene som er dyre, men folket. På ettermiddag er veiene vanskeligere tilgjengelig og oppå der får du rushtrafikk. Det er oppskriften på skjæring, sier Ballestad.

Langt frem

Omleggingen fra skiftarbeid til dagtidsinnhenting har gått gradvis og de siste bilene leveres i disse dager. I en by som Oslo er omlegging av avfallsinnhenting et omfattende arbeid og Ballestad vil ikke friskmelde situasjonen, selv om det nå er lenger mellom klageskrivene.

– Vi er ikke i nærheten av å være i mål. Vi kommer aldri til å hvile på laurbærene. Som regel måles vi jo på klagesakene, men vi måles også på økonomien og HMS/AML. Nå ligger vi på et godt nivå på klager og da må vi jobbe med å gjøre ting enda bedre, enda billigere og mer effektivt. Det er små skritt hele veien, sier Ballestad.

LES OGSÅ: Gjenåpner minigjenbruksstasjoner

Da kommunen overtok ansvaret for innhentingen av avfall, fikk de samtidig med et stort antall nye medarbeidere. Ballestad innrømmer at det har vært en utfordring, men han roser de ansatte i etaten.

Mild vinter

– Vi har veldig mange flinke folk. Og jeg tror alle våre ansatte ønsker å gjøre en så god jobb som mulig. Men det er en utfordring med språk og kommunikasjon. Ikke alle snakker norsk eller sågar engelsk. Det har tatt tid å få folk til å oppfatte systemene og lære dem. Men vi ser resultatet av jevnt og trutt arbeid, sier Ballestad.

LES OGSÅ: 120 dagers fengsel for Veireno-Enger

Selv om det er hardt arbeid og fokus som ligger til grunn for at klagene mot avfallsinnhentingen har stupt, så må Ballestad også innrømme at den milde vinteren kom godt med.

– Vi har hatt en snill vinter som ikke har vært noen utfordring for renovatørene våre. Derfor må vi være litt forsiktig og se ting litt over tid før vi kan konkludere med at vi har fått på plass en robust tjeneste. Vi jobber mye riktig og konseptet er riktig. Men det tar litt tid før vi kan si at vi er i mål. Hele stemningen er atskillelig bedre i innsamlingsavdelingen nå, enn i januar i fjor, sier Ballestad.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!