Bransjestemmer
Torbjørn Leidal, Direktør i European Resource Hub AS

Biler man ikke skal kjøre i proptech-tidsalderens hovedstad

Riksmediene fokuserer ofte på det folk flest er opptatte av. Og det er boligpriser. Og løsningen på boligpris-problemet ser ut til å være å bygge flere og høyere hus i storbyene.

Hvor bærekraftig det er å bygge flere og høyere hus i storbyene, bør spesielt avfalls- og gjenvinningsaktørene stille spørsmål ved. I Oslo har man klart kunststykket å bygge nye bydeler langs fjorden – eksempelvis Bjørvika – uten å få til avfallssug. Lite kompetente politikere kombinert med dårlig planlegging sier private utbyggere. Gjerrige utbyggere, sier ansatte i Oslo kommune.

Og der står saken.

Også gjenvinningsbedriftene på Haraldrud er bygget helt inne av høyblokker i alle retninger. Det returpunktet som er mest lastebiltrafikkert i hovedstaden er også det området med flest nye høyblokker. Akkurat det kan også Renovasjons- og gjenvinningsetatens medarbeidere se ut av vinduene mens de funderer på hva innbyggerne skal putte restavfallet i. Nå som reklameposen på Meny koster 4,75 kr – og posene til matavfall og plast er gratis.

Er den bærekraftige løsningen å bygge enda flere høyhus? Vil de nye byggene, bruken av dem og infrastrukturen gi lavere utslipp?

Sannsynligvis ikke.

En bærekraftig byutvikling i storbyene vil sannsynligvis bety utbygging av jernbane slik at folk kan bo på Hamar, i Fredrikstad og Larvik og dagpendle til jobb i Oslo på 45 minutter.

Da kan avfalls- og gjenvinningsmarkedet håndtere materialstrømmene der folk bor på en enklere måte, enn eksempelvis dagens gjenbruksstasjoner i Oslo. Dit må du kjøre bil – aller helst bil med tilhenger – for å levere den gamle sofaen fra IKEA, den ødelagte fryseboksen eller hageavfall. Og bil – med eller uten tilhenger – skal vi jo helst ikke bruke i Oslo.

Er det det vi kaller dobbeltkommunikasjon?

Etter 8 rødgrønne år i Oslo skal vi få nytt borgerlig byråd

Vil de også bruke 8 år på konseptet «gjenbruksstasjoner med biler man ikke skal kjøre – med eller uten tilhenger»? Eller klarer de å finne en lur løsning – med litt hjelp fra Renovasjons- og gjenvinningsetaten?

Jeg anbefaler en studietur til Stockholm:

Hammarby Sjøstad ble bygget helt fra (mudder)bunn for 20 år siden. Her kan du bo og leve – uten bil. Og fjernvarmen leveres blant annet fra verdens største sjøvarmepumpe. Det fungerer, hører vi fra vår svenske redaksjon som skriver fra nabolaget i våre svenske nettaviser Avfall2resurs.se og BiogasIdag.se

På motivasjonstur til våre nye, svenske kolleger ble vi også introdusert for det «hotteste» innen avfalls- og gjenvinningsmarkedet – «proptech».

Lær deg uttrykket og husk det. Property Technology. Det betyr teknologi for eiendomsutvikling som gir bærekraft. I en av fire bokser i definisjonen av «proptech-ideologien» ligger avfallshåndtering. Og den skal ikke baseres på gjenvinningsstasjonen man må – men ikke bør – kjøre bil til (med eller uten tilhenger).

 

Relaterte artikler

Geotainer® – GTS-L

Alles Miljø AS

Bemannet kameraovervåkning

Onsite Security Solutions AS

Drifts- og vedlikeholdstjenester

Cambi ASA

Berging

Viking Gjenvinning AS

Kverner

Steco Miljø AS

Biogass- og slambehandlings­anlegg, CambiTHP B6

Cambi ASA
Siste nytt fra Avfallsbransjen.no

Vegen mot ei grønare framtid

Harald Nyland, Sunnfjord Miljøverk

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.