Nyheter
– Vår jobb er å dekke kundens behov, uansett hvilken datasensor de har valgt å bruke, sier Morten Karlsen.

Smarte søppelkasser sparer kunden for penger

– Alle kan samle inn data med dagens sensorer. Utfordringen er å sortere informasjonen slik at kunden sparer penger, sier Morten Karlsen fra 3dtracking.

– Å dokumentere hverdagen til store og små bedrifter, er noe vi kan. Vi startet tross alt som spesialister på elektroniske kjørebøker og har over 100.000 aktive kjøretøy i systemet hver eneste dag, hvorav 2.200 befinner seg i Norge, sier daglig leder Morten Karlsen i 3dtracking til avfallsbransjen.no.

Innovasjon og teknologi i avfallsbransjen

Avfallsmarkedet består av mange ulike selskaper. Noen aktører er store, andre er små. Det slår oss likevel at det er alt for sjelden vi hører om produktene og ikke minst de innovative løsningene som faktisk finnes  – eller som er i støpeskjeen og er på vei til å bli rullet ut.

Det har vi lyst til å gjøre noe med. Dette er vårt bidrag til å vise fram innovatørene blant renovatørene.

Har du tips om noen som fortjener å bli nevnt? Ta kontakt med oss på redaksjonen@avfallsbransjen.no, og vi lover å komme tilbake til deg så snart som mulig.

Sensordata gir uante muligheter

– Mens det tidligere kunne være litt komplisert å samle inn sensordata, er det en helt annen situasjonen i dag, poengterer Karlsen: Enhetene blir stadig mindre og mer robuste, og både levetid og rekkevidde øker.

– Alt dette er vel og bra. Samtidig ser vi jevnlig at mange aktører synes det er vanskelig å håndtere all informasjonen de mottar. Utfordringen er jo å kunne bruke dataene til noe matnyttig, enten det handler om å redusere antall kjøreoppdrag eller å fastsette riktig timeleie, sier Karlsen.

Overflod av data gir fort kaos

– For å bøte på dette bestemte vi oss for å være noe mer enn en ren trackingtjeneste. Vi ser derfor på oss selv som et slags digitalt hotell som tilbyr en todelt tjeneste:

  • Datainnsamling. – Fordelen med 3dtracking er at vi ikke låser deg til en type datasensor. Vi gir full oversikt over dine kjøretøy, containere eller lastebiler uansett om sensoren din er en vanlig Bluetooth-chip, om du sverger til StalkIT, eller har en nivåsensor fra Netbin, sier Karlsen.
  • Skreddersydd rapportering. – Så tilpasser vi rapporten basert på den enkelte kundes konkrete behov. Noen har logistikk og lokalisering i fokus, mens andre har vedlikehold og fakturering.

Det er fine ord, hva med noen eksempler?

Smarte søppelkasser sparer penger

– Vi jobber mye med å optimalisere tømming av avfallsbeholdere og containere, sier Karlsen. Kort fortalt vil vi bort fra at tømming skjer på frekvens, altså etter en fast tidsplan eller rute, fordi man da risikerer å bruke tid og ressurser på tomme og halvfulle beholdere, understreker Morten Karlsen.

– Vi mener at den beste ressursutnyttelsen fås ved å tømme avfallsbeholderne ved avrop, altså når det faktisk er behov for det. Du kan for eksempel få varsel når fyllingsgraden når 70 og 80 prosent, eller ved plutselige temperaturforandringer.

Stadig lengre levetid

– Den batteridrevne nivåsensoren på Netbin-løsningen har vært på markedet i fem år allerede og har vist seg å være svært driftssikker, skryter Karlsen. Batteriet har en levetid på rundt fem år, selv når den rapporterer fyllingsgraden to ganger i døgnet og varsler når den når både 70 og 80 prosent.

– Det er også verdt å merke seg at Netbin har et åpent API. Den kan derfor lett integreres med kundens øvrige systemer, sier Karlsen.

Ok, hva betyr det i praksis?

– La oss anta at du i dag tømmer beholderne på fast frekvens hver 14 dag, eller 26 ganger per år. Med en Netbin-sensor installert vil du i stedet bli varslet ved 70 og 80 prosent fyllingsgrad, slik at kun trenger å tømme når det er et faktisk behov for det, sier Karlsen.

– Over tid vil vi også kunne ta hensyn til at ulike perioder i året krever økt frekvens. Tallene kan for eksempel si at du ved jul og påske trenger tømming hver 10 dag, mens det ellers i året vil holde å tømme hver 21 dag. Det betyr at vi kutter det årlige tømmebehovet fra 26 og ned til 18-19 ganger. Resultatet er at man sparer tid og penger på å unngå bomturer, samtidig som miljøbelastningen på grunn av transporten reduseres.

For de som får betalt per kjøretur er vel dette ikke noen opptur?

– Det kan man hevde. Samtidig får jo oppdragsgiver full oversikt over det faktiske tømmebehovet, noe som gjør det lettere å allokere sjåførene dit det faktisk er behov. Vi jobber ikke for å gi færre oppdrag. Vi jobber for å gi flere riktige oppdrag, samtidig som man kutter kostnader og reduserer den totale miljøbelastningen.

– I et samfunnsperspektiv er det for meg helt opplagt at dette er veien å gå, sier Karlsen. Dette er derfor et prosjekt vi bruker mye tid på å vise fram i nettverket Smarte Byer Norge.

RFID: Den enkle container-trackingen

– Alle med mange containere og lastebærere liker å vite hvor de befinner seg, og det enkleste og rimeligste alternativet er aktive long-range RFID-tagger, fortsetter Karlsen. Det fine er at disse taggene ikke koster mer enn rundt 240 kroner per stykk, og at de kan festes på alt av utstyr. Med forventet levetid på cirka 10 år får du dermed god oversikt over objektets plassering – og det til en lav sum.

– Systemet er både enkelt og velprøvd: Du får god oversikt over objektets posisjon, og det blir ofte brukt ved beregning av gateleie og dagsleie.

– RFID-taggene forutsetter at du har en aktiv RFID-leser i bilene dine som kan lese av taggene. I praksis foregår det ved at bilen pinger taggene, som så sender sin ID i retur. Taggene vil altså bli avlest av alle RFID-lesere, uavhengig hvilken kunde de tilhører. Siden hver enkelt RFID-tagg har sin unike ID, er det likevel bare den registrerte kunden som får vite hvor produktet befinner seg, legger Karlsen til.

StalkIT: Den beste container-løsningen

– For containere av større verdi, anbefaler vi likevel at man i stedet går for StalkIT. Det er solid skritt opp, sier Karlsen. Løsningen til StalkIT er utviklet i samarbeid med Norsk Gjenvinning, og gir deg full og nøyaktig oversikt over hvor containerne dine er til enhver tid. Den har imidlertid en høyere kostnad, siden du må regne med rundt 1200 per sporingsenhet, og omtrent det samme i årsabonnement.

– Det gjør dette til en løsning best egnet for containere av en viss verdi, eller for containere med farlig avfall, fremhever Karlsen.

Skal du være klar for den digitale framtiden, må du være online

– Neste generasjons arbeidsbiler er et godt eksempel på at alt utstyr skal være oppkoblet. Det er rett og slett her fremtiden ligger, og det er det stadig flere som får med seg, sier Karlsen.

– 3dtracking har allerede API-integrasjon mot Volvo Dynafleet, Scania FMS og Man Rio slik at lastebilene får posisjon og annen relevant data uten å montere en ekstern blackboks.

– Poenget er jo at du også kan få dette på ditt eksisterende utstyr. Uansett hvilken størrelse og verdi det er på innholdet du vil følge, og ikke minst uavhengig av hvilken type datasensor du bruker, kan du altså bruke oss. Det er vi stolte av, avslutter Karlsen.

Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!