Nyheter
IVAR Gjenvinningsstasjon
Illustrasjonsfoto fra IVAR Gjenvinningsstasjon på Forus i Rogaland.

Stadig flere innfører adgangskontroll

Ukentlig innfører renovasjonsselskaper adgangskontroll ved sine gjenvinningsstasjoner for å forhindre ulovlig levering av avfall.

Fra 1. mars må kunder hos Nordhordland og Gulen interkommunale renovasjonsselskap (NGIR) ha gyldig kundekort eller app for å få levert fra seg avfall ved NGIRs gjenbruksstasjoner.

Gratis for kunder som betaler renovasjonsgebyr

Det er gratis å levere avfall for alle som betaler NGIRs renovasjonsgebyr, men NGIR har vært plaget av såkalt «søppelturisme» – at folk fra bergensområdet kaster avfallet sitt ulovlig hos dem.

– Vi innfører denne ordningen for å sikre at det bare er de som betaler renovasjonsavgiften som får kaste boss, seier Irene Bratteng Fossheim, kommunikasjonsrådgiver i NGIR til Avisa Nordhordland.

Vil skille mellom husholdningskunder og næringskunder

Også Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) skal innføre app med inngangsbevis som identifiserer kundene sine.

På denne måten skal de kunne skille mellom private kunder med husholdningsavfall, som kan levere avfall gratis, og næringskunder, som må betale for å levere.

– Nå innfører vi bedre rutiner for å informere og kontrollere, og det gjør det lettere for RfD å skille de som skal betale for å levere avfall fra dem som allerede har betalt gjennom renovasjonsgebyret, sier kommunikasjonssjef i RfD, Marte K. Brændsrud til Eikerbladet.

RfD er ikke alene

Det samme gjør Follo Ren, som fra 1. februar innfører adgangskontroll ved sine tre gjenvinningsstasjoner på Sofiemyr, Bølstad og Teigen.

Der er det lave kostnader for private husholdninger som betaler renovasjonsgebyr, mens det er dyrere for næringskunder som ikke betaler renovasjonsgebyr.

– Når de betaler renovasjonsavgift, har de rett til å betale en lav egenandel når de kommer hit for å levere avfall. Næringskundene våre, derimot, betaler ikke renovasjonsavgift og må betale en mye høyere pris av hva det koster å levere, forteller Pia Kathrine Løseth, kommunikasjonssjef i Follo Ren, til Østlandets Blad.

Kort som gir seks kubikkmeter gratis

I Vesterålen har de valgt en litt annen metode. Renovasjonsselskapet i Vesterålen, Reno-Vest, innførte nemlig i fjor et kort som gir kundene deres gratis levering av seks kubikkmeter med avfall i året.

– Det har gjort det enklere å levere avfallet sitt. Vi ser at mengden avfall som leveres inn til gjenvinningsstasjonene har økt betydelig, sier markeds- og informasjonsleder i Reno-Vest, Torunn A. Ulriksen i en pressemelding.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!