Nyheter
GjenbruksID i appen «Oslonøkkelen» har vært en stor suksess for kommunen, forteller Jørgen Bakke Fredriksen. Foto: Bjørn Vilberg

– GjenbruksID har vært en suksess

Siden Oslo kommune innførte adgangskontrollen GjenbruksID ved sine gjenbruksstasjoner har de registrert over 125.000 unike brukere.

Flere renovasjonsselskaper planlegger å innføre adgangskontroll i nærmeste framtid. I Oslo har de hatt det siden mars 2019.

Ved å bruke appen «Oslonøkkelen» får beboere i Oslo kommune tilgang til gratis levering av avfall ved alle gjenvinningsstasjoner gjennom en QR-kode.

Det er også mulig å skrive ut koden på papir.

– Utfordringer med selvkostprinsippet

Jørgen Bakke Fredriksen er kommunikasjonsrådgiver i REG. Ifølge deres tall har de hatt over 125.000 unike brukere av gjenbruksID siden innføringen i 2019. Foto: Bjørn Vilberg

– GjenbruksID ble innført for å passe på at de som bruker stasjonene våre er med på å betale for dem. Det gjelder Oslofolk som betaler gjennom renovasjonsgebyret, og andre besøkende som betaler i bommen, sier Jørgen Bakke Fredriksen.

Han jobber som kommunikasjonsrådgiver i Renovasjons- og gjenvinningsetaten (REG), og innrømmer at de hadde utfordringer med folk fra nabokommuner som benyttet seg av tilbudet om gratis levering av avfall.

– Jeg vil ikke kalle det et problem, men før kontrollen ble innført hadde vi ingen måte å vite om de faktisk hadde betalt for å levere avfall her, med mindre de meldte seg frivillig. Det bød på utfordringer med selvkostprinsippet og å dekke inn kostnadene der, forteller Fredriksen.

– Litt trå start

En av dem som har tatt turen til Haraldrud denne tirsdags formiddagen er Knut Wennemo. Han er innom gjenvinningsstasjonen omtrent en gang i måneden. I dag skal han kaste glass og trevirke fra en gammel reol.

Knut Wennemo benytter seg av gratis levering av avfall omtrent en gang i måneden. Foto: Bjørn Vilberg

Wennemo forteller at det har gått seg til med appen etter en litt treig oppstartsfase i fjor.

– I begynnelsen var det mye kø, men nå virker det som om de fleste har fått med seg at man trenger en app for å komme inn, sier han.

Wennemo har ikke latt seg irritere av «gratispassasjerer» fra andre kommuner.

– Det er fint at vi har et tilbud om å levere avfall, og det bør være gratis. Hovedhensikten er viktigst, slår han fast.

Vanskelig med nasjonal app

Fredriksen i REG bekrefter at det til tider var en del kø i starten, men at samspillet mellom de ansatte og kundene har gjort at det nå er flere kunder gjennom bommen per time enn tidligere.

På spørsmål om hvorfor det ikke finnes én nasjonal app for gjenvinning, forklarer Fredriksen at det er en del byråkratiske mekanismer som står i veien for en slik løsning, samtidig som han skjønner at det kan være tungvint for innbyggerne med flere apper for renovasjon.

– Det er også sånn at forskjellige kommuner har forskjellige sorteringsløsninger. I Oslo har vi vårt system med kildesortering, mens for eksempel tvers over grensen til Romerike har de en annen måte å sortere på. Det vil vi alltid merke konsekvensene av, sier han.

Hvis man har glemt å laste ned appen, kan man også taste inn personnummeret sitt for å bekrefte at man er bosatt i Oslo. Foto: Bjørn Vilberg

– Kundene må forstå tanken bak

Til tross for en litt trå start, er Fredriksen klar på at GjenbruksID har vært en suksess. Det viktigste, forteller han, er at kundene forstår tanken bak.

– «Adgangskontroll» er ikke det mest positive uttrykket. Men når kundene skjønner hva som ligger bak innføringen, så er de stort sett fornøyde.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!