Nyheter

Slik er korona-hverdagen i avfallsbransjen

Arbeidsmoralen er på topp i avfallsbransjen, til tross for Koronakrisen. Det ønsker vi å vise frem. Her ser du hvordan folk har det på jobben om dagen.

  • Tips: Ta med kontorutstyr slik at du har skikkelige arbeidforhold Anders Ellefsen, Ragn-Sells

Send oss et bilde av din arbeidshverdag og del dine beste jobbråd med redaksjonen@avfallsbransjen.no.

Koronakrisen har ført til store endringer i arbeidsform for mange ansatte i avfallsbransjen. Noen sitter alene tomme kontorfellesskap, andre på hjemmekontor og fortsatt jobber mange ute i felt. Felles er at man må finne kreative og alternative løsninger for å holde en av landets viktigste bransjer i drift.

Avfallsbransjen.no ønsker å speile variasjonen og kreativiteten som nå utvises i arbeidet med å håndtere avfall under koronakrisen. Derfor samler vi gode råd fra kolleger i hele bransjen og presenterer dem løpende.

Ha gode arbeidsforhold

Tips til hjemmekontor: Ta med utstyret fra kontorplassen på jobb for å få arbeidet mest mulig effektivt. Teams og Skype fungerer dessuten utmerket i disse dager. Her jobbes det på spreng med å kommunisere at ALLE våre avdelinger er åpne.

Anders Ellefsen, Ragn-Sells

Husk at du er på jobb!

– Jeg jobber fra hjemmekontor i kjelleren i Tønsberg. Går bra, men forhåpentligvis er unntakssituasjonen opphevet før sommeren er kommer til Tønsberg! Rasjonelt å gå direkte fra frokostbord til skrivebord, og deretter xx timer senere (merk doble tegn!) å sette kurs fra skrivebord til dobbeltseng. Her er min selfie sammen med «kontorrotten» Alvin som utfører diverse forefallende arbeid på vegne av NFFAs drøye 130 medlemsvirksomheter. Tips til andre: Disiplin! Du er på jobb!

Roar Hansen, NFFA

Vær strukturert

– Stå opp slik at du har tid til å ta en rolig morgen, en kopp te, gjerne en luftetur og kanskje en strekk. Jeg gjør litt yoga hver morgen
– Forsøk å finne et sted i huset du ikke bruker ofte, slik at man enklere kan skille jobb og privat, hvis du ikke har det, bytt gjerne på hvor du sitter
– Lag en plan for dagen – da blir i hvert fall jeg mer effektiv, og det er enklere å fokusere på det man skal gjøre der og da
– Ta korte telefonmøter med kolleger eller samarbeidspartnere, be om innspill, hør hvordan det går
– Ha et fast teammøte med jobben, få status, del arbeid og leveranser
– Ta korte pauser når det passer og lunsj til fast tid hver dag, ta gjerne en ny luftetur

Jeg ønsker alle alt godt i denne krevende tiden. Stå på!

Silje Rosenlund, Avfall Norge

Savner kollegene

Ettersom jeg er på tur flere dager i uka med kundebesøk så blir det en omstilling at sitte hjemmefra og jobba. Det vanskeligste med at arbeide hjemme er det sosiale. Man står sig slett uten sine trivelige kolleger.
Og våre prosjekter vi arbeider med står ikke stille heller, uten det skjer saker daglig.Vi er veldig takknemlig for det arbeide våre ansatte, innsamlere og transportører gjør i en tid som vi har nå!! Som jeg sagt mange ganger før, «det er skjønt at arbeide med de beste»!!

Per Magnus Karlsson, Batteriretur

Kaffeprat på Teams

Dette bildet er fra gårsdagens allmøte der 62 medarbeidere fra NOAH deltok. Her er ansatte fra alle deler av selskapet: Langøya/Holmestrand, Engadalen, Oslo, Herøya, Danmark og Sverige. Vi klarer å holde humøret oppe til tross for den alvorlige og krevende situasjonen. I møtet gikk beredskapsledelsen blant annet gjennom de menneskelige, de arbeidsmessige og de mer tekniske sidene av den nye hverdagen. I tillegg til allmøter holder vi intranett jevnlig oppdatert med informasjon og har innført noen ulike «kaffeprater» på Teams.

Unni Claussen, NOAH

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev
Kommersielle partnere

Logg inn på Avfallsbransjen.no


Ikke medlem ennå? Bli med nå!